– Z ustawy o PIT wynika, że odsetki naliczone do dnia oddania do użytkowania środka trwałego zwiększają jego wartość początkową. Są więc zaliczane do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne. Skoro amortyzacji mieszkań/domów już nie będzie, to ta część odsetek przedsiębiorcom przepadnie – tłumaczy Grzegorz Grochowina.
– W firmowych rozliczeniach powinny pozostać odsetki naliczone po dniu oddania mieszkania/domu do użytkowania. Stanowią one podatkowe koszty w momencie zapłaty bądź kapitalizacji (czyli w dniu dopisania ich do zobowiązania głównego) – wyjaśnia Piotr Juszczyk.
Oczywiście przedsiębiorcy powinni pamiętać, że rozliczą odsetki tylko w części przypadającej na firmową powierzchnię. Tak wynika też z interpretacji fiskusa. Na przykład w sprawie przedsiębiorcy zajmującego się doradztwem gospodarczym. Kupił na kredyt mieszkanie i na potrzeby firmy przeznaczył jeden pokój. Ma w nim dokumenty, spotyka się z klientami. Czy może zaliczyć do kosztów odsetki od kredytu? Tak, proporcjonalnie, w części przypadającej na biznesową powierzchnię – potwierdziła skarbówka.
Podobnie było u radcy prawnego, który na prowadzenie firmy przeznaczył 25 proc. mieszkania. Jest to pokój, w którym spotyka się z klientami i trzyma dokumentację, a także toaleta (również przeznaczona dla klientów). Mecenas co miesiąc spłaca odsetki od kredytu hipotecznego. Chce je zaliczyć, oczywiście proporcjonalnie, do kosztów. Fiskus nie miał nic przeciwko.
Wynajem na ryczałcie
Kredyty spłacają też osoby zarabiające na prywatnym wynajmie mieszkań. Czy mogą zaliczyć odsetki do kosztów? Tak. Ale ta możliwość jest jeszcze tylko w tym roku. W przyszłym wynajmujący prywatnie muszą przejść na ryczałt (taką zmianę także wprowadził Polski Ład). Nie będą więc zaliczać do kosztów żadnych wydatków. Możliwość ich odliczania (oprócz amortyzacji) zostanie tym, którzy rozliczają najem w biznesie.
Biznes nie tylko w gabinecie
Fiskus poprawia stare interpretacje
Odsetki od kredytu na mieszkanie są podatkowym kosztem nie tylko w części przypadającej na firmowy gabinet, ale także na powierzchnie wspólne, np. korytarz czy kuchnię. Do takiego wniosku doszedł szef Krajowej Administracji Skarbowej, który niedawno zmienił dwie stare interpretacje indywidualne. Spójrzmy na jedną z nich. Przedsiębiorca zajmuje się doradztwem finansowym przy pozyskiwaniu unijnych dotacji. Prowadzi działalność w mieszkaniu. Wydzielił na nią pokój, który zajmuje 24,35 proc. powierzchni całej nieruchomości.
W interpretacji wydanej w 2016 r. fiskus przyznał, że w tej części może rozliczać odsetki od kredytu na mieszkanie. Ale nie zgodził się już na koszty związane z kuchnią, korytarzem i toaletą (przedsiębiorca wyliczył, że te pomieszczenia są wykorzystywane na działalność
w 5,65 proc.). Po sześciu latach szef KAS zmienił interpretację. Potwierdził, że przedsiębiorca może rozliczyć w podatkowych kosztach odsetki od kredytu zarówno w części przypadającej na pokój przeznaczony na firmę, jak i na kuchnię, korytarz i toaletę (nr DOP3.8220.114.2020.HTCE).