– Fiasko rosyjskiego blitzkriegu i niemożność osiągnięcia szybkiego zwycięstwa oznacza początek rosyjskiej klęski. Rosyjska gospodarka i siła finansowa, które są niewspółmierne do jej (żądanego) statusu tzw. supermocarstwa, nie są w stanie utrzymać wysokotechnologicznej wojny kosztującej setki milionów dolarów dziennie – oświadczył były chiński dyplomata (w tym były ambasador Pekinu w Kijowie) Gao Yu-sheng.
Mimo iż jest on tylko „byłym”, nikt nie wątpi, że nie wystąpiłby publicznie przeciw polityce chińskiej partii komunistycznej i lidera Xi Jinpinga. Dotychczas jednak Pekin oficjalnie zajmował stanowisko życzliwej neutralności wobec Rosji i jej najazdu na Ukrainę. Kolejni chińscy wiceministrowie spraw zagranicznych potępiali Zachód za wspieranie Ukrainy i chęć wpływania na przebieg wojny.
Przed rozpoczęciem wojny Chiny publicznie nazywały Rosję „strategicznym partnerem”
– Rosja nie tylko jest bezwolna na polu bitwy, ale przegrywa i w innych sferach (politycznej, gospodarczej i propagandowej). To oznacza, że całkowita klęska Rosji jest tylko kwestią czasu – dodał Gao Yu-sheng w swym wystąpieniu na Wydziale Studiów Międzynarodowych Chińskiej Akademii Nauk Społecznych. Były dyplomata zakończył swoją karierę jako zastępca sekretarza Organizacji Szanghajskiej, ale już na emeryturze był jednym z czołowych doradców chińskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych do spraw byłych państw radzieckich.
Władze Chin dotychczas dyplomatycznie wspierały Rosję, na przykład głosując przeciw jej usunięciu z oenzetowskiej Komisji Praw Człowieka. Ale faktycznie coraz bardziej dystansują się od agresji. Chińskie koncerny dyskretnie zmniejszają swą obecność na rosyjskim rynku, w tym Lenovo i Xiaomi. Klienci z Rosji coraz częściej też skarżą się na holding zajmujący się handlem w internecie, Alibaba, który podobno też zaczął ograniczać dostawy. Agencja Bloomberg uważa jednak, że zachowanie chińskich firm może nie być wyrazem politycznej woli Pekinu, lecz (przynajmniej częściowo) kłopotów logistycznych spowodowanych lockdownem w gigantycznym hubie transportowym – Szanghaju.