Z przeprowadzonych badań wynika, że możemy podzielić Polaków na lojalnych pacjentów, zdrowych konsumpcyjnych entuzjastów i pragmatycznych chorych. To ciekawe dane, ponieważ pokazują one nasze podejście do dobrostanu zdrowotnego, ale też perspektywę rozwoju rynku farmaceutycznego i zapotrzebowanie konsumentów – powiedziała dr hab. Monika Skorek, prof. UW, podczas konferencji „Medycyna, farmacja i biznes – synergia nauki, zdrowia i rozwoju” zorganizowanej przez Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. – Zdrowie ludzi, rozwój nauki i możliwości komercjalizacji są dziś w synergii jak nigdy wcześniej.
Jak przekonują specjaliści, przyszłość rynku farmaceutycznego będzie kształtowana przez dalszy rozwój innowacyjnych terapii oraz zapewnienie ich dostępności i przystępności cenowej na całym świecie. Kluczowym elementem będzie współpraca między sektorem publicznym a prywatnym, która pozwoli skutecznie stawić czoła wyzwaniom stojącym przed tą branżą.
Podobnie jak inne gałęzie gospodarki, medycyna i farmacja stoją przed wyzwaniami związanymi z cyfryzacją. – E-zdrowie otwiera przed nami nieograniczone możliwości, ale także stawia wobec nas wyzwania związane z bezpieczeństwem danych. W erze, gdzie informacje są kluczem do postępu medycyny, nie możemy zignorować znaczenia cyberbezpieczeństwa w ochronie danych medycznych – mówi Ligia Kornowska, dyrektor zarządzająca Polskiej Federacji Szpitali.
Przykładowo Krajowa Organizacja Weryfikacji Autentyczności Leków (KOWAL) wprowadziła National Alert Management System (NAMS). To narzędzie, które ma zrewolucjonizować zarządzanie alertami w branży farmaceutycznej.
NAMS został stworzony w celu zapewnienia efektywniejszej obsługi i ochrony zdrowia pacjentów. To rozwiązanie, które pozwoli na sprawne śledzenie, dokumentowanie i wyjaśnianie alertów przy jednoczesnym zachowaniu pełnej anonimowości.