Będą kolejne programy promujące żywność

Już ponad 250 mln zł warte są wsparte przez Brukselę kampanie. Będą kolejne.

Publikacja: 05.04.2013 04:09

Prowadzimy dziś łącznie dziesięć kampanii wspieranych przez Unię. Ich budżet to niemal 33 mln euro.

Prowadzimy dziś łącznie dziesięć kampanii wspieranych przez Unię. Ich budżet to niemal 33 mln euro.

Foto: Rzeczpospolita

To, które organizacje branżowe dostaną pieniądze na promocję żywności, Komisja Europejska ogłosi 10 kwietnia. Z informacji „Rz" wynika, że znajdzie się wśród nich Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI). Dzięki wsparciu UE będzie mogła kontynuować dotyczącą wołowiny i wieprzowiny kampanię informacyjną w Korei Południowej, Wietnamie i Stanach Zjednoczonych.

Budżet programu UPEMI to 5 mln euro, czyli ponad 20 mln zł. Połowę wyłoży UE. Kolejne 30 proc. kwoty będzie pochodzić z budżetu krajowego, resztę wyłożą producenci.

Pieniędzy nie brak

Będzie to już 22. program promujący żywność z Polski, który zaakceptowała Bruksela. Ich łączny budżet to 63 mln euro, czyli ponad 250 mln zł.

– Nasze organizacje są coraz bardziej aktywne, dzięki czemu rośnie udział Polski w łącznej liczbie kampanii promocyjnych realizowanych w UE – mówi Piotr Kondraciuk, dyrektor biura promocji Agencji Rynku Rolnego.

W ubiegłym roku udział ten wyniósł 11 proc., wobec 8 proc. rok wcześniej. W 2009 roku było to zaledwie 3 proc. – W tym roku możemy ponownie poprawić ten wynik, ponieważ trwają prace nad kilkoma kolejnymi kampaniami. Ich budżety wynoszą po kilka milionów złotych – informuje Kondraciuk.

W turze wiosennej kolejny program przedstawi na pewno UPEMI. Z kolei większość nowych wniosków trafi do ARR, a następnie do Brukseli jesienią.

– Chcemy przeprowadzić w Polsce trzyletnią kampanię informacyjno-edukacyjną dotyczącą mięsa i wędlin ze znakiem QAFP – wyjaśnia Agnieszka Różańska z UPEMI.

Logo, które gwarantuje wysoką jakość wyrobów, mogą na wędlinach umieszczać dziś cztery zakłady.

Polskie organizacja branżowe coraz chętniej sięgają po wsparcie unijne, ponieważ stać je na wkład własny. To zasługa istnienia od 2009 r. dziewięciu krajowych funduszy promocji, które zasilają składki od producentów. W 2012 roku organizacje branżowe dostały od nich prawie 48,3 mln zł na działania promocyjne. A rok wcześniej było to 37,7 mln zł.

Reakcja na czarny PR

Polska Federacja Producentów Żywności (PFPŻ) proponuje, aby część kwoty zgromadzonej na krajowych funduszach przeznaczyć na obronę wizerunku naszych produktów za granicą. To reakcja na nagonkę na naszą żywność, która w ostatnim czasie nasiliła się szczególnie w Czechach i na Słowacji.

We wtorek rzecznik Czeskiej Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej (SVS) Josef Duben podał, że wykryła ona w sklepie mięsnym w Morawskiej Ostrawie pochodzącą z Polski koninę z zawartością zakazanego w UE antybiotyku – fenylbutazonu.

– Powinniśmy przeprowadzić kampanię  PR w zagranicznych mediach oraz na bieżąco monitorować i reagować na wszelkie negatywne działania na kluczowych dla nas rynkach – wskazuje Andrzej Gantner, dyrektor generalny PFPŻ. – Jeżeli polski rząd nie podejmie zdecydowanych kroków przeciw takim niesłusznym atakom, to inne kraje mogą pójść w ślady naszych południowych sąsiadów – dodaje.

W ubiegłym tygodniu minister rolnictwa Stanisław Kalemba powiedział „Rz", że powstać ma zespół ds. ochrony wizerunku produktów rolno-spożywczych. Planowane są też kampanie medialne m.in. w Czechach i na Słowacji.

W 2012 r. eksport żywności i produktów rolnych z Polski zwiększył się o niemal 15 proc., do prawie 17,5 mld euro. W 2013 r. znów pójdzie w górę, ale wzrost będzie mniejszy niż w ubiegłym roku. – Wartość polskiego eksportu produktów rolnych powinna przekroczyć 18 mld euro – powiedział wczoraj w Sejmie Tadeusz Nalewajk, wiceminister rolnictwa.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

To, które organizacje branżowe dostaną pieniądze na promocję żywności, Komisja Europejska ogłosi 10 kwietnia. Z informacji „Rz" wynika, że znajdzie się wśród nich Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI). Dzięki wsparciu UE będzie mogła kontynuować dotyczącą wołowiny i wieprzowiny kampanię informacyjną w Korei Południowej, Wietnamie i Stanach Zjednoczonych.

Budżet programu UPEMI to 5 mln euro, czyli ponad 20 mln zł. Połowę wyłoży UE. Kolejne 30 proc. kwoty będzie pochodzić z budżetu krajowego, resztę wyłożą producenci.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Polskie drony wojskowe trafią do Korei. Co krajowe firmy mogą sprzedać za granicą?
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom