Wyraźnie wyhamowuje tempo wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych. Rynkowy udział na poziomie 15–20 proc. z końca pierwszej połowy 2023 r. odchodzi w zapomnienie: jak podało w środę Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w kwietniu 2024 r. na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano niespełna 108,6 tys. aut z napędem bateryjnym. To, co prawda, więcej niż rok wcześniej, ale udział elektryków stopniał do 11,9 proc. całego motoryzacyjnego tortu i wynosi niemal tyle samo, co w tym samym miesiącu 2023 r.
Czytaj więcej
Zaplanowane przez rząd ponad 1,5 mld zł na dopłaty do zakupu używanych elektryków wręcz przebiło oczekiwania rynku.
Niemiec znów w dieslu
Spadek zainteresowania e-autami widoczny jest zwłaszcza na największym europejskim rynku – w Niemczech, gdzie z końcem ubiegłego roku rząd zastopował program dopłat. W efekcie w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. popyt na elektryki stopniał o przeszło jedną dziesiątą. Największe jak dotąd tąpnięcie nastąpiło w marcu br., gdy bateryjny rynek osunął się w dół o prawie 29 proc. W Polsce konsekwentnie utrzymują się wzrosty, ale niewielkie. Od stycznia do kwietnia sprzedało się niespełna 5,5 tys. takich samochodów, co w porównaniu z ubiegłym rokiem jest wynikiem lepszym o 2,4 proc. W samym kwietniu wzrost wyniósł 2,7 proc.
Czytaj więcej
Największy udział w sprzedaży nowych samochodów na polskim rynku mają już hybrydy.
Co ciekawe, przy mniejszym zainteresowaniu elektrykami widać wzrost apetytu na diesle. Ten trend można byłoby uznać za zaskakujący, bo silniki wysokoprężne, napiętnowane aferą z fałszowaniem wyników emisji, jako pierwsze miały być skazane na wymarcie. Okazuje się jednak, że teraz mają się jeszcze całkiem nieźle. Choć licząc cały unijny rynek, sprzedaż aut z tym napędem była w ubiegłym miesiącu na poziomie ubiegłorocznym, to w samych Niemczech rekompensowała wcześniejsze spadki w segmencie aut bateryjnych, szybując w górę o ponad 28 proc., do przeszło 46 tys. aut. To blisko 40 proc. całej sprzedaży osobowych samochodów z dieslem na terenie UE.