Chiny ograniczają eksport grafitu

Po ogłoszeniu przez USA zakazu eksportu mikroprocesorów do Chin i po śledztwie w UE o subwencjach do chińskich e-aut Pekin wprowadził ograniczenia w eksporcie wyrobów z grafitu, wprowadzając system zezwoleń (licencji) eksportowych.

Publikacja: 21.10.2023 12:19

Chiny ograniczają eksport grafitu

Foto: AFP

Od 1 grudnia Chiny będą wymagać zezwoleń (licencji) w eksporcie niektórych wyrobów z grafitu — poinformował w Pekinie resort handlu. Eksporterzy muszą mieć zezwolenia na wysyłkę dwóch rodzajów grafitu, syntetycznego dużej czystości, jakości i intensywności oraz naturalnego płatkowego i wyrobów z niego. Na nowej liście znalazły się trzy rodzaje „bardzo wrażliwych” wyrobów grafitowych, które też objęto tymczasową kontrolą.. Władze zniosły z kolei tymczasowe kontrole pięciu mniej wrażliwych wyrobów grafitowych stosowanych w hutnictwie i w przemyśle chemicznym.

Ten kraj jest największym na świecie producentem tego minerału, odmiany węgla, stosowanego obecnie przy produkcji anod baterii pojazdów elektrycznych. Na Chiny przypada 67 proc. światowego rynku w postaci naturalnej i ponad 90 proc. w materiałach niezbędnych do produkcji tych anod. Chiński eksport sztucznego grafitu zwiększył się w ciągu 9 miesięcy 2023 r. o 45 proc. do 424 706 ton. Głównymi krajami korzystającymi z chińskiego surowca są Japonia, USA, Indie i Korea — wynika z danych chińskiego urzędu celnego. Poza Chinami największymi dostawcami grafitu na świecie są Mozambik, Madagaskar i Brazylia — podał US Geological Survey.

Oficjalnie Pekin chce ograniczyć ten eksport ze względu na bezpieczeństwo narodowe, także „dla zapewnienia bezpieczeństwa i stabilizacji globalnego łańcucha dostaw i przemysłowego łańcucha”. Resort handlu zastrzegł, że wprowadzona kontrola eksportu nie jest wymierzona w żaden kraj albo region, a eksport zgodny z obowiązującymi przepisami będzie korzystać w dalszym ciągu z zezwoleń.. Praktycznie oznacza jednak nowy etap w rosnących napięciach dotyczących handlu i dyplomacji z USA i z Europą

Na początku sierpnia Pekin ograniczył eksport dwóch metali strategicznych, galu i germanu, których podaż kontroluje w 94 i 83 procentach. Pierwszy znajduje się w obwodach scalonych, żarówkach LED i w panelach słonecznych, drugi jest niezbędny w produkcji elementów elektroniki (tranzystory, diody), światłowodów, katalizatorów polimeryzacji i w urządzeniach działających na podczerwień. Po 9 miesiącach eksport galu zmalał o 61,9 proc. do 22,72 ton, a cena wzrosła o 15 proc. do 1905 juanów/kg (stan z 28 września). Eksport germanu zwiększył się o 47,4 proc. do 36,40 ton, a cena była bez zmiany 9700 juanów kilo.

Chińskie ograniczenia są reakcją Pekinu na rosnące naciski krajów zachodnich na chińskie firmy, by zmieniły swe postępowanie. Unia Europejska zamierza obłożyć cłem chińskie e-pojazdy, bo uważa, że ich producenci korzystają z nienależnej pomocy publicznej, co wypacza uczciwą konkurencję. 12 września Ursula von der Leyen ogłosiła śledztwo w tej sprawie. Z kolei USA ograniczyły Chinom dostęp do półprzewodników, zabroniły sprzedaży mikroprocesorów produkowanych przez firmę Nvidia przeznaczonych do tworzenia sztucznej inteligencji.

Reakcje

Rzecznik rządu japońskiego, Hirokazu Matsuno poinformował, że Japonia zwróci się do Chin o wyjaśnienie operacyjnej polityki w zakresie nowych decyzji i podejmie odpowiednie kroki, jeśli będą naruszać reguły WTO. Resort handlu Korei poinformował o posiedzeniu rządu, który „będzie dokładnie informować o sytuacji, aby uniknąć zakłóceń w produkcji sektora baterii litowo-jonowych” — powiedział minister Ahn Duk-geun.

- Decyzja Chin może być potencjalnym katalizatorem, który wpłynie na poprawę podaży amerykańskiego grafitu — powiedział John DeMaio, prezydent działu grafenu w Graphex Group. Ta firma zamierza uruchomić do końca 2024 r. zakład obróbki grafitu w Warren (Michigan), który ma dostarczać producentom pojazdów 10 tys. ton tego surowca rocznie.

Amerykański startup GDI już pracuje nad krzemowymi anodami. Jego prezes Rob Anstey powiedział Reuterowi, że „Chiny wyprzedzają nas o dziesięciolecia w graficie, więc jest za późno, by je dogonić. Musimy przejść do następnego etapu baterii litowo-jonowych i sprawności e-pojazdów”. Każdy e-pojazd potrzebuje średnio 50-100 kg grafitu na anody do baterii, dwa razy więcej od litu.

„Nie spodziewamy się krótkoterminowego wpływu na dostawy dla nas, ale będziemy uważnie obserwować tę kwestię. Jeśli będzie trzeba, możemy zareagować szybko i elastycznie w zarządzaniu ryzykiem”’ — stwierdziło BMW. Dla Volvo i Renaulta jeszcze za wcześnie na komentowanie, Mercedes nie chciał nic powiedzieć, w czerwcu podał, że dywersyfikuje źródła surowców, także grafitu.

Analitycy nie mają jeszcze zdania, jak decyzja Pekinu wpłynie w najbliższym czasie na rynek grafitu. — Nie jest to całkowity zakaz, nie było większego wpływu podczas wprowadzania poprzednich tymczasowych kontroli eksportu — uznał Ivan Lam z Counterpoint Research.

- To posunięcie może wywołać wzrost cen na rynkach międzynarodowych, a w Chinach ceny pozostaną niskie dla tamtejszych producentów — powiedział Tom Kavanagh, specjalista od metali do baterii w firmie Argus. W ostatnim tygodniu tona naturalnego płatkowego grafitu kosztowała 3950 juanów (539,62 dol.), staniała o 25,5 proc. od początku roku z powodu malejącego popytu — podała firma Mysteel.

- W związku z nowymi ograniczeniami w eksporcie firmy koreańskie mocno zależne od importu z Chin będą szukać rozwiązań zastępczych z kopalni w USA i Australii, ale dla wielu będzie to zwiększenie kosztów — ocenił Kang Dong-jin z Hyundai Motor Securities.

Od 1 grudnia Chiny będą wymagać zezwoleń (licencji) w eksporcie niektórych wyrobów z grafitu — poinformował w Pekinie resort handlu. Eksporterzy muszą mieć zezwolenia na wysyłkę dwóch rodzajów grafitu, syntetycznego dużej czystości, jakości i intensywności oraz naturalnego płatkowego i wyrobów z niego. Na nowej liście znalazły się trzy rodzaje „bardzo wrażliwych” wyrobów grafitowych, które też objęto tymczasową kontrolą.. Władze zniosły z kolei tymczasowe kontrole pięciu mniej wrażliwych wyrobów grafitowych stosowanych w hutnictwie i w przemyśle chemicznym.

Pozostało 89% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Jest decyzja sądu w sprawie aresztu dla Janusza Palikota
Biznes
Adwokat Janusza Palikota: Prokuratura drastyczne naruszyła prawa człowieka
Biznes
Wiadomo, kiedy zapadnie decyzja sądu w sprawie aresztu dla Janusza Palikota
Biznes
Błyskawiczne działanie sądu w sprawie Janusza Palikota. Ruszyło posiedzenie