Zmiana warty w imperium Tata

Indyjski przemysłowiec Ratan Tata skończył w piątek 75 lat i przekazał stery rządów w swym imperium pierwszemu człowiekowi spoza rodziny

Publikacja: 28.12.2012 09:20

Zmiana warty w imperium Tata

Foto: Bloomberg

Ratan Tata przekształcił rodzinną firmę w konglomerat ponad 100 różnych firm - główne z nich to Tata Steel, Tata Motors, Tata Consultancy Services, Tata Power, Tata Chemicals, Tata Global Beverages, Tata Teleservices, Titan, Tata Communications, Indian Hotels -  i zyskał na świecie opinię specjalisty od kupowania znanych firm na Zachodzie. To obecnie największa grupa w Indiach, mająca udziały w produkcji soli i herbaty Tetley, stali i samochodów (największy producent w Indiach), programów komputerowych (największa w Indiach firma IT) i łączności, sieć eleganckich hoteli.

Jej obroty w roku finansowym 2011/12 przekroczą 100 mld dol., z czego 58 proc. pochodzi spoza kraju, głównie z USA i Wielkiej Brytanii. Działa w 80 krajach, zatrudnia ponad 450 tys. ludzi.

Nowy szefem konglomeratu będzie Cyrus Mistry, pierwszy człowiek spoza bezpośredniej rodziny Tata w 144-letniej historii istnienia firmy.

- Całe moje życie poświęciłem, jak tylko umiałem najlepiej, pomyślności firmy — stwierdził senior rodu przed odejściem na emeryturę. Był z nią związany przez 50 lat, kierował od 1991 r., kiedy przejął ją od wuja J.R.D. Tata.

W tym samym roku Indie przystąpiły do radykalnych reform wolnorynkowych, które przekształciły gospodarkę tego kraju. — Ratan pojawił się w firmie nie mając żadnych oczekiwań i w warunkach, gdy firmą kierowali ludzie, którzy sądzili, że uda im się go ustawić — stwierdził doradca finansowy R. Balakrishnan. — Obecne przeobrażenie jest zdumiewające.

Jednym z najbardziej udanych posunięć było uratowanie przez Tata Motors brytyjskich marek luksusowych samochodów Jaguar i Land Rover poprzez odkupienie ich w 2008 r. za 2,3 mld dolarów od Forda i wydobycie z dołka w ciągu roku. Obecnie obie zapewniają niemal 80 proc. zysków Tata Motors, a ich przejęcie awansowało ich właściciela z pozycji producenta małych samochodów i furgonetek na pozycję globalnego gracza.

Tata Consultancy Services (TCS) zadebiutowała na giełdzie w 1994 r., gdy inwestorzy nie byli pewni przyszłości akcji firm technologicznych. Obecnie jej walory rosną szybciej niż konkurencyjnych Infosys i Wipro.

- Rządy Ratana Taty były wybitne — ocenia inny przemysłowiec Rahul Bajaj. Nie uniknął jednak potknięć. W 2011 r. był jednym z kilku szefów firm przesłuchiwanych przez komisję parlamentarną, badającą wielomiliardowy przekręt z licencjami na usługi łączności. Ostatecznie władze oczyściły Tatę ze wszelkich zarzutów.

Mistry, dotychczas wiceprzewodniczący rady dyrektorów, został wyznaczony rok temu na następcę Ratana, który oświadczył wtedy, że grupa musi być „w rękach kogoś, kto rozumie lepiej ode mnie warunki prowadzenia biznesu". Obaj pochodzą ze społeczności Parsów, są spowinowaceni rodzinnie, bo siostra Mistry wyszła za mąż za młodszego przyrodniego brata Taty, Noela, w którym upatrywano początkowo następcę.

Mistry nie wypowiadał się publicznie od czasu namaszczenia go. Jest synem Pallonji Mistry, którego firma budowlana Shapoorji Pallonji jest największym udziałowcem Tata Sons. Nowy szef, absolwent londyńskiego Imperial College i London School of Economics, przejmuje stery w firmie, gdy część członków jej kierownictwa przechodzi także na emeryturę.

- Wyzwaniem dla Mitry będzie znalezienie grupie nowego sektora wzrostu — uważa szef pionu badawczego w IDBI Capital, Sonam Udasi. — Bo jak długo można jechać na sukcesie Tata Motors i TCS?

Tata próbował rozwinąć branżę hotelarską, firmę Indian Hotels, która zarządza luksusowymi Taj Hotels Resorts and Palaces, ale w ostatnich 4 kwartałach ponosiła straty. Śmiałe kupno w 2007 r. za 13,7 mld dol. angielsko-holenderskiej firmy Corus przez Tata Steel, największy wówczas zagraniczny zakup firmy z Indii, okazuje się teraz nietrafiony, bo warunki w Europie pogorszyły się.

Ale Mistry ma czas i Ratana Tatę po swojej stronie.

Ratan jako emeryt zamierza pozostać szefem kilku funduszu dobroczynnych, do których należy dwie trzecie głównego holdingu Tata Sons i które rozdają miliony. Chce też pracować nad ponownym startem Nano, jego ulubionego projektu najtańszego samochodu na świecie, który ma problemy w warunkach konkurencji.

Ten samotnik, bez własnej rodziny, jest gotów oddawać się nadal swym pasjom: szybkim samochodom, lataniu, lekturze i swym psom. — Nie zniknę. Będziecie oglądać moje oblicze, czy wam się to podoba czy nie — zapowiedział wzruszonym udziałowcom nieco wcześniej.

Ratan Tata przekształcił rodzinną firmę w konglomerat ponad 100 różnych firm - główne z nich to Tata Steel, Tata Motors, Tata Consultancy Services, Tata Power, Tata Chemicals, Tata Global Beverages, Tata Teleservices, Titan, Tata Communications, Indian Hotels -  i zyskał na świecie opinię specjalisty od kupowania znanych firm na Zachodzie. To obecnie największa grupa w Indiach, mająca udziały w produkcji soli i herbaty Tetley, stali i samochodów (największy producent w Indiach), programów komputerowych (największa w Indiach firma IT) i łączności, sieć eleganckich hoteli.

Pozostało 87% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Miliarderka Melinda French Gates uruchamia nowy fundusz. Tylko dla kobiet
Biznes
Zmarł Ratan Tata - były prezes Tata Group. Miał 86 lat
Biznes
Najdroższy znaczek pocztowy na świecie kosztował 9,5 mln dol. Polskie też dają zarobić
Biznes
Ukraińska zbrojeniówka zaraz wystrzeli. W czasie wojny zdołano zbudować potęgę