Dopiero praktyka pokaże, jak adwokat może się reklamować

Palestra w piątek zniosła ostatecznie zakaz reklamy, ale pozostawiła wiele jej ograniczeń – a to, co realnie wolno, pokaże działanie pionu dyscyplinarnego.

Publikacja: 30.05.2023 02:00

Adwokat - szyld w Toruniu

Adwokat - szyld w Toruniu

Foto: PAP/Tytus Żmijewski

Po wielu miesiącach prac, badań i konsultacji Naczelna Rada Adwokacka przyjęła zmiany w kodeksie etyki dotyczące informowania przez adwokatów o swoich usługach. Wcześniej panował w tej kwestii zakaz (z pewnymi wyjątkami), teraz będzie ona co do zasady dopuszczalna, jednak z wieloma ograniczeniami.

Są one jednak na tyle ogólne, że nie wiadomo dokładnie, jakie działania informacyjne są dopuszczalne, a jakie nie.

– Teraz można kierować swoją ofertę bez pytania, czy dana osoba chce ją otrzymać – co wcześniej było zakazane – mówi adwokat Karol Pachnik. – Chodzi np. o proste stwierdzenie: „jestem adwokatem, w razie potrzeby mogę pomóc”. Będzie za to można pisać, w czym się adwokat specjalizuje, oraz stosować płatne reklamy w wyszukiwarkach. Możliwe będą też reklamy w lokalnej prasie czy roznoszenie ulotek np. na nowym osiedlu, którego mieszkańcy mają spór z deweloperem – dodaje dr Pachnik.

Czytaj więcej

Rewolucja w palestrze: adwokaci mogą się już reklamować

Dopuszczalne staną się też reklamy adwokatów w telewizji oraz na billboardach.

– Każdy adwokat musi ocenić, czy to, co chce przedstawić, jest zgodne z zasadą koleżeństwa lub godności zawodu. Pewnie ukształtuje to dopiero praktyka, na podstawie decyzji rzeczników i sądów dyscyplinarnych. Także członkowie samorządu nauczą się to intuicyjnie wyłapywać – uważa adwokat Przemysław Stęchły, przewodniczący zespołu, który opracował zmiany.

I dodaje, że przy zamieszczaniu reklam np. w prasie, adwokat powinien zadbać o to, by nie znalazły się one obok nieodpowiednich treści.

– Choć ciężko mi sobie wyobrazić, by adwokat informował o swej działalności w gazecie, która np. publikuje z definicji treści nielicujące z powagą zawodu. Ale jeśli adwokat godzi się, by jego ogłoszenie znalazło się obok reklam popularnych produktów, to już jego decyzja – wątpię, by było to przedmiotem uwagi rzecznika – tłumaczy.

Adwokat Agata Koschel-Sturzbecher z Komisji Etyki NRA mówi, że planowane są szkolenia zarówno dla pionu dyscyplinarnego, jak i „zwykłych” adwokatów w tej kwestii. Na grupach dyskusyjnych dla adwokatów już teraz pojawiają się konkretne pytania, np. czy kancelaria będzie mogła sponsorować prognozę pogody w lokalnym radiu.

– Tutaj na przeszkodzie może stanąć przepis zakazujący „promowania produktów osób trzecich”. Inny przepis wskazuje, że adwokat odpowiada za informację handlową przedstawianą w jego imieniu i na jego rzecz przez podmioty trzecie – przypomina mec. Agata Koschel-Sturzbecher.

– Moim zdaniem byłoby to niedopuszczalne, gdyż istotą jest właśnie informacja handlowa. Nie chodzi o to, by promować nazwę kancelarii, ale przekazywać informację o usługach – stwierdza Przemysław Stęchły.

Natomiast Karol Pachnik zauważa, że sponsorowanie audycji radiowej np. poświęconej prawom mniejszości jest dopuszczalne.

– Nie myślę jednak, by groził nam zalew reklam wielkich kancelarii na billboardach czy w tv. One zdobywają klientów przez relacje w danej branży. Raczej średni gracze, np. kancelarie frankowe, którzy dotąd byli w szarej strefie, będą testować, na ile można sobie pozwolić – ocenia.

Po wielu miesiącach prac, badań i konsultacji Naczelna Rada Adwokacka przyjęła zmiany w kodeksie etyki dotyczące informowania przez adwokatów o swoich usługach. Wcześniej panował w tej kwestii zakaz (z pewnymi wyjątkami), teraz będzie ona co do zasady dopuszczalna, jednak z wieloma ograniczeniami.

Są one jednak na tyle ogólne, że nie wiadomo dokładnie, jakie działania informacyjne są dopuszczalne, a jakie nie.

Pozostało 88% artykułu
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach