Problemy z etykietą na sali rozpraw, zbyt emocjonalne traktowanie spraw czy gorsza znajomość procedur – to jedne z negatywnych skutków deregulacji opisanych w raporcie „Effects of Regulation on Service Quality – Evidence from Six European Cases" („Wpływ regulacji na jakość usług – na przykładzie sześciu europejskich przypadków"). Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Komisji Europejskiej.
Czytaj także: Otwarcie zawodów prawniczych nie pogorszyło poziomu usług
Jak pisaliśmy w „Rz" w poniedziałek, po wprowadzeniu ustawy uwalniającej zawód radcy i adwokata (tzw. lex Gosiewski ) i zmianach wprowadzanych w 2005 r. znacząco przybyło członków prawniczych samorządów zawodowych. Z badania wynika jednak, że nie wpłynęło to na jakość usług prawniczych.
Autorzy raportu zapytali ponad 700 klientów kancelarii prawnych, jak współpracowało się im z prawnikami przed i po deregulacji.
O opinię poproszonych zostało też 60 sędziów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Sędziów Polskich Iustitia. Ci również co do zasady nie widzą różnicy w świadczeniu pracy przez profesjonalnych pełnomocników.