EnergaCamerimage 2024: Złota Żaba dla Michała Dymka

Wielki sukces operatora Michała Dymka i duńsko-polskiego filmu Magnusa von Horna „Dziewczyna z igłą”.

Publikacja: 23.11.2024 22:13

Pamiątkowe zdjęcie nagrodzonych, jurorów i wolontariuszy podczas gali zamknięcia 32. Międzynarodoweg

Pamiątkowe zdjęcie nagrodzonych, jurorów i wolontariuszy podczas gali zamknięcia 32. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych EnergaCamerimage

Foto: PAP/Tytus Żmijewski

Dla widzów kino to przede wszystkim aktorzy i reżyser. Nazwiska autorów i autorek zdjęć rzadko przyciągają uwagę. Może dlatego, nie rozpieszczeni przez sławę, są ludźmi skromnymi. A przecież wśród nich są niezwykli artyści. Stworzony przez Marka Żydowicza festiwal Camerimage jest poświęcony właśnie ich pracy.

W tym roku konkurencja była bardzo silna. Jury, pod przewodnictwem wybitnej aktorki Cate Blanchett, przyznało Złotą Żabę Michałowi Dymkowi, autorowi zdjęć do filmu „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna. Ta duńsko-polska koprodukcja jest luźno oparta na autentycznej historii, która wydarzyła się w Danii na początku XX wieku. To potwornie mocna opowieść, nakręcona bez znieczulenia. Von Horn buduje obraz społeczeństwa, w którym brak równości, a kobieta w trudnej sytuacji życiowej jest pozbawiona jakiejkolwiek pomocy. Film zadaje ważne pytania: o tragedie, które niesie wojna, o życie ludzi ubogich, słabych i niezaradnych, o los „niechcianych”. Czarno-białe zdjęcia Michała Dymka podkreślają surowość tej historii. I choć akcja toczy się gdzieś pod koniec lat dwudziestych XX wieku, „Dziewczyna z igłą” chwilami wydaje się ponadczasowa. Tragedia ludzka i los tych, którym wiatr wieje w oczy, w każdej rzeczywistości układa się podobnie.

EnergaCamerimage 2024: Złota Żaba dla „Dziewczyny z igłą”

Dymek nie odebrał swojej Żaby osobiście, pracuje przy kolejnym filmie, przesłał nagranie – spontaniczne podziękowania dla festiwalu, a przede wszystkim całej ekipy „Dziewczyny z igłą”.

Czytaj więcej

Cate Blanchett dla „Rzeczpospolitej": Nigdy nie aspirowałam do roli seksbomby

Magnus von Horn, trzymając w rękach Złotą Żabę (wyróżnienie przyznawane zarówno operatorowi, jak i reżyserowi), chwalił Michała Dymka, mówiąc: „Jestem szczęśliwy, że mam tak wspaniałego współpracownika i przyjaciela”. Można przypuszczać, że ta ekipa stworzy jeszcze niejeden piękny film.

Srebrna Żaba powędrowała do Lowa Crawleya, autora zdjęć do filmu „Brutalista” w reżyserii Brady’ego Corbeta.

— To wielki zaszczyt dostać tę nagrodę. „Brutalista” jest trzecim filmem, który zrobiliśmy razem z Bradym Corbetem — powiedział Crawley, dziękując całej ekipie.

Brązowa Żaba przypadła Paulowi Guilhaume’owi za zdjęcia do filmu „Emilia Perez” Jacquesa Audiarda. Młody operator podziękował za wyróżnienie z planu nowego filmu, podkreślając, jak wiele dla niego znaczy ta nagroda.

W Konkursie Filmów Polskich o nagrodę walczyło siedem produkcji, ocenianych przez międzynarodowe jury. Złotą Żabę przyznano filmowi „Kos” w reżyserii Pawła Maślony, ze zdjęciami Piotra Sobocińskiego.

— Ten film nas zaskoczył i poruszył — powiedziała członkini jury Julie Huntsinger. — Dzięki genialnemu połączeniu humoru i dramatyzmu zostaliśmy przeniesieni do miejsca, o którym wiedzieliśmy niewiele. Ale doświadczyliśmy go tak, jakbyśmy tam byli. Wielka w tym zasługa wspaniałych zdjęć, które wzbogaciły i udoskonaliły przezabawną historię nie będąc jednocześnie ani oczywistymi ani pretensjonalnymi. To znakomity film, który jest zaskakująco aktualny i uniwersalny. Niech dobro i pokora pozostające na przegranej z pozoru pozycji, zwyciężą w każdym gwałtownym czasie przemian.

—  Jestem dumny, że mogłem wziąć udział w tej produkcji — stwierdził Piotr Sobociński dziękując całej ekipie, bo – jak podkreślił – film to jest praca zespołowa.

Podczas gali kończącej EnergęCAMERIMAGE nie zabrakło chwil wyjątkowych. Wzruszył wszystkich wspaniały Ed Lachman, laureat nagrody za całokształt twórczości. Piękną laudację wygłosiła Cate Blanchett. Inną nagrodę za całokształt twórczości odebrał jeden z najlepszych dokumentalistów świata Gianfranco Rosi, autor m.in. filmu „Fuocoammare. Ogień na morzu”, nominowany do Oscara i nagrodzony Złotym Lwem weneckim oraz Złotym Niedźwiedziem berlińskim. 

Czytaj więcej

EnergaCAMERIMAGE 2024: Angelina Jolie zachwyca w Toruniu jako Maria Callas

Z kolei świetny operator Rodrigo Prieto obchodził urodziny i kilkadziesiąt osób na scenie składało mu życzenia w rytmie meksykańskiej muzyki. Były w tej uroczystości świeżość, hołd dla kina, dużo radości. Dużo mówiono o inkluzywności, choć uwagi te dotyczyły przede wszystkim bardziej zawodu operatorskiego i składu ekip niż samego festiwalu. A festiwal EnergaCAMRRIMAGE po atakach, z jakimi musiał zmierzyć się przed rozpoczęciem, może odetchnąć. Tym bardziej, że murem stanęli za nim włodarze miasta i województwa, zapowiadając dalszą pomoc i zapraszając gości na kolejną, 33. edycję, która odbędzie się za rok. 

Pełna lista nagród EnergaCamerimage 2024

Konkurs Główny: 

Złota Żaba EnergaCamerimage 2024:  MICHAŁ DYMEK za zdjęcia do filmu „Dziewczyna z igłą”  w reżyserii Magnusa von Horna

Srebrna Żaba EnergaCamerimage 2024: LOL CRAWLEY za zdjęcia do filmu „Brutalista” w reżyserii Brady’ego Corbeta

Brązowa Żaba EnergaCamerimage 2024: PAUL GUILHAUME za zdjęcia do filmu „Emilia Pérez” w reżyserii Jacquesa Audiarda

Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Fipresci: „Kąpiel Diabła” do którego zdjęcia zrealizował MARTIN GSCHLACHT, a który wyreżyserowany został przez Veronikę Franz i Severina Fiala 

Złota Żaba w Konkursie Debiutów Operatorskich: TODD MARTIN za film „Tatami” wyreżyserowany przez Zar Amir Ebrahimi, Guy Nattiv.

Złota Żaba w Konkursie Debiutów Reżyserskich: SANDHYA SURI za film „Santosh”

Złota Żaba w Konkursie Długometrażowych Filmów Dokumentalnych: ELIZABETH LO za zdjęcia do  własnego filmu „Mistress Dispeller”

Złota Żaba w Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych: DANIEL ZÚÑIGA za film Shotplayer, wyreżyserowany przez Sama Shainberga

Złota Żaba w Konkursie Wideoklipów: RODRIGO PRIETO za teledysk Taylor Swift - Fortnight (Feat. Post Malone) wyreżyserowany przez TAYLOR SWIFT

Złota Żaba w Konkursie Seriali Telewizyjnych: ROBERT ELSWIT za „Ripley: A Hard Man to Find” wyreżyserowany przez Stevena Zailliana

Złota Żaba w Konkursie Filmów Polskich: PIOTR SOBOCIŃSKI JR za zdjęcia do filmu „Kos” Pawła Maślony

Złota Kijanka: TIN BRENDEL z Szkoły Filmowej w Łodzi za „Orchid” wyreżyserowany przez Tinę Brendel

Srebrna Kijanka: DANIEL LE HAI ze Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego za swój film „Nie ma mnie”.

Brązowa Kijanka LISA JILG z Filmakademie Baden-Wittenberg za „Titans” wyreżyserowany przez Jannika Weisse

Nagroda Publiczności „Totalizator Filmowy” EnergaCAMERIMAGE 2024: „Tatami” ze zdjęciami TODDA MARTINA

W trakcie gali przyznane zostały także nagrody specjalne, które otrzymali:

 Ed Lachman – Nagroda za całokształt twórczości

 Gianfranco Rosi – Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym

 William Goldenberg – Nagroda EnergaCAMERIMAGE dla Montażysty.

 Nathan Crowley – Specjalna Nagroda dla Scenografa

Dla widzów kino to przede wszystkim aktorzy i reżyser. Nazwiska autorów i autorek zdjęć rzadko przyciągają uwagę. Może dlatego, nie rozpieszczeni przez sławę, są ludźmi skromnymi. A przecież wśród nich są niezwykli artyści. Stworzony przez Marka Żydowicza festiwal Camerimage jest poświęcony właśnie ich pracy.

W tym roku konkurencja była bardzo silna. Jury, pod przewodnictwem wybitnej aktorki Cate Blanchett, przyznało Złotą Żabę Michałowi Dymkowi, autorowi zdjęć do filmu „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna. Ta duńsko-polska koprodukcja jest luźno oparta na autentycznej historii, która wydarzyła się w Danii na początku XX wieku. To potwornie mocna opowieść, nakręcona bez znieczulenia. Von Horn buduje obraz społeczeństwa, w którym brak równości, a kobieta w trudnej sytuacji życiowej jest pozbawiona jakiejkolwiek pomocy. Film zadaje ważne pytania: o tragedie, które niesie wojna, o życie ludzi ubogich, słabych i niezaradnych, o los „niechcianych”. Czarno-białe zdjęcia Michała Dymka podkreślają surowość tej historii. I choć akcja toczy się gdzieś pod koniec lat dwudziestych XX wieku, „Dziewczyna z igłą” chwilami wydaje się ponadczasowa. Tragedia ludzka i los tych, którym wiatr wieje w oczy, w każdej rzeczywistości układa się podobnie.

Pozostało 83% artykułu
Film
Nominowani w Konkursie na Najlepszy Polski Serial Roku 2024 w ramach BNP Paribas Warsaw SerialCon!
Film
Rekomendacje filmowe: Od starożytnego Rzymu do dzisiejszej Francji i Ameryki
Film
Film „Kolonia nr 5”. Cała prawda o życiu emigrantów we Francji
Film
EnergaCAMERIMAGE: Hołd dla Halyny Hutchins
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Film
Seriale na dużym ekranie - znamy program BNP Paribas Warsaw SerialCon 2024!