Po prawie 6 miesiącach blokady ukraińskich portów po rosyjskiej agresji zostały one odblokowane w lipcu na mocy umowy władz w Moskwie i w Kijowie z inicjatywy ONZ i Turcji. Ukraina stale zarzucała Rosji opóźnianie kontroli statków z jej płodami rolnymi, co doprowadziło do zmniejszenia ich wysyłki i strat dla handlowców. Rosja zaprzeczała temu.
Czytaj więcej
Węgry wprowadzają reżim ścisłej kontroli jakości ukraińskiego zboża dostarczanego na wewnętrzny rynek kraju. Wjedzie tylko to ziarno, które spełnia unijne normy. Ma to pomóc węgierskim rolnikom konkurować z tańszym zbożem z Ukrainy.
Resort rolnictwa w Kijowie poinformował w komunikacie, że z powodu zwolnienia tempa tych kontroli w cieśninie przy Bosforze utworzyła się od 9 lutego kolejka 108 statków — informuje Reuter. Aby skrócić te przestoje i zwiększyć eksport można by zwiększyć nośność statków z 20 tys. ton zboża do 25 tys. ton z i z 6000 do 10 tys. ton oleju jadalnego. „Ze względu na średnią liczbę inspekcji 2,5 statków dziennie oczekujemy, że skutkiem nowych reguł będzie zwiększenie wysyłki ładunków w ciągu półtora miesiąca” — brzmi komunikat resortu. Dodano, że nowe przepisy dotyczyłyby statków, które nie czekają w tej kolejce.
Ukraina wysłała w ramach eksportu prawie 17 mln ton zboża i nasion roślin oleistych od otwarcia tego korytarza do końca stycznia — podała organizacja miejscowych handlowców UGA. Zauważyła, że w styczniu eksport rolny „znacznie zmalał z powodu świadomie opóźnianych inspekcji statków przez Rosję”.
Eksport ukraińskiego zboża w bieżącej kampanii (do końca czerwca) zmalał do 8 lutego o 29,2 proc. do 28,7 mln ton z powodu mniejszych zbiorów i komplikacji logistycznych wywołanych przez wojnę. Łączna produkcja zbóż zmaleje w 2022 r. do ok. 51 mln ton czystej wagi z rekordowych 86 mln ton w 2021 r. Ten spadek wynika również z wojny na wschodzie, północy i południu kraju.