„Reimagine Narratives” to piąty odcinek „ReImagine TALKS”, serii podcastów wideo zainicjowanej przez organizację Re-Imagine Europa wraz z czołowymi partnerami medialnymi i prezentującej niektórych z najbardziej innowacyjnych, wpływowych i oryginalnych myślicieli naszych czasów, kwestionujących konwencjonalne myślenie i obmyślających na nowo koncepcję z zaskakującym i współczesnym spojrzeniem. Gospodarzami serii są Erika Stäel von Holstein i Luca De Biase, odpowiednio dyrektorka generalna i dyrektor ds. badań w RIE. W poprzednich odcinkach przeprowadzono rozmowy na temat kapitalizmu („Reimagine Capitalism”) z profesor Rebeccą Henderson, władzy („Reimagine Power”) z profesorem Manuelem Castellsem, zaufania („Reimagine Trust”) z internetową pionierką Lisą Gansky oraz etyki („Reimagine Ethics”) z profesorem Jeroenem van den Hovenem.
„Zrozumienie narracji może nam pomóc ograniczać polaryzację i stworzyć silne fundamenty pod demokrację deliberatywną”.
„Opowiem wam pewną historię…” – profesor Marcin Napiórkowski często przywołuje postać nauczyciela fizyki z liceum, który zaczynał lekcje od eksperymentu, a kiedy przeprowadzenie go nie było możliwe, zaczynał od opowieści, na przykład: „Wyobraźcie sobie, że jesteście tak mali, że możecie zobaczyć elektrony”, „Wyobraźcie sobie, że podróżujecie z prędkością światła” albo „Wyobraźcie sobie, że jesteście uwięzieni na statku kosmicznym i nie wiecie, w którą stronę się poruszacie”. Dlaczego ten nauczyciel opowiadał historie zamiast przedstawiać wzory, dane i równania, pozornie bardziej pasujące do nauki ścisłej takiej jak fizyka? Jak wyjaśnia profesor Napiórkowski: „Ponieważ wiedział, że jedynym prawdziwym sposobem na przyswojenie nowych rzeczy i otwarcie się na nowe fakty jest doświadczanie rzeczy z pierwszej ręki, a drugim pod względem wartości sposobem jest doświadczanie ich poprzez opowieść”.
Czytaj więcej
Lisa Gansky, amerykańska pionierka internetu, przedsiębiorczyni i myślicielka podzieliła się z nami swoją definicją zaufania: „Zaufanie to umowa społeczna, rodzaj porozumienia lub wzajemne oczekiwania”. Według niej, technologia nie daje wszystkich odpowiedzi i rozwiązań, aby zaradzić globalnemu kryzysowi zaufania, ale może być częścią tego rozwiązania.
Jako semiotyk i badacz współczesnych mitologii Marcin Napiórkowski bada, w jaki sposób kultura kształtuje społeczną percepcję nauki, pamięć zbiorową i trendy polityczne. Jest profesorem nadzwyczajnym na Uniwersytecie Warszawskim i jednym z głównych badaczy Europejskiego Obserwatorium Narracji Zwalczającego Systemowo Dezinformację w Europie (ang. NODES – European Narratives Observator combatting Disinformation in Europe Systemically), pilotażowego projektu, który bada, jak wykrywać, monitorować i analizować fałszywe, wprowadzające w błąd i szkodliwe narracje dotyczące istotnych tematów, takich jak zmiany klimatu, migracja i COVID-19. „Narracje są najbardziej naturalnym i najskuteczniejszym sposobem uczenia się, tworzenia społeczności i komunikowania tego, co dla nas najważniejsze” – wyjaśnia profesor Napiórkowski. Przyznaje, że wiele dominujących narracji rozpowszechnianych obecnie za pośrednictwem mediów społecznościowych wprowadza w błąd, jest szkodliwa lub wysoce polaryzująca, jednak jest przekonany, że zrozumienie, w jaki sposób te narracje są tworzone i rozpowszechniane oraz jak wpływają na społeczeństwo, może pomóc nam przeciwdziałać ich skutkom i tworzyć pozytywne narracje nawet w najbardziej kontrowersyjnych dyskusjach w naszym społeczeństwie.