We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, opracowany w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, zakładający, że jednostki samorządu terytorialnego będą mogły współfinansować inwestycje w zakresie dróg krajowych. Innymi słowy, samorządy zyskają możliwość wspierania np. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w prowadzeniu jej przedsięwzięć.
Działa w jedną stronę
Pierwotny projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych przewidywał wsparcie dwukierunkowe. Proponowane przez resort infrastruktury rozwiązanie zakładało, że samorządowi zarządcy dróg będą mogli współfinansować inwestycje w drogi krajowe, a GDDKiA będzie mogła wspierać finansowo inwestycje prowadzone na drogach innej kategorii niż krajowe.
Na zapisy umożliwiające współfinansowanie inwestycji drogowych w obydwu kierunkach nie zgodziło się Ministerstwo Finansów. O ile resort nie ma nic przeciwko temu, aby samorządy współfinansowały budowę dróg krajowych, o tyle – jak czytamy w piśmie Piotra Nowaka, podsekretarza stanu w MF skierowanym 3 sierpnia 2016 r. do resortu budownictwa – na ewentualne wprowadzenie do ustawy o drogach publicznych możliwości finansowania lub współfinansowania przez zarządcę dróg krajowych zadań na drogach innych kategorii minister finansów zgody nie wyraża. W efekcie korzystny dla samorządów przepis został z projektu usunięty.
Uwag nie uwzględniono
Do projektu samorządy zgłaszały liczne uwagi.
– Uzasadnione jest ułatwienie udzielania pomocy finansowej pomiędzy wszystkimi zarządcami dróg – wskazuje Adam Czerwiński, przewodniczący Krajowej Rady Zarządów Dróg Powiatowych. – Ponadto projekt daje GDDKiA możliwość przyznawania pierwszeństwa tym inwestycjom w drogi krajowe, których gotowość współfinansowania zgłosiły jednostki samorządu terytorialnego.