Czytaj więcej
Trybunał Konstytucyjny uznał w czwartek, że rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 6 lutego 2024 r., zmieniające regulamin sądów powszechnych bez opinii Krajowej Rady Sądownictwa jest niezgodne z Konstytucją. Chodzi o wyłączanie tzw. neosędziów.
- Liczymy, że nasz wniosek zostanie uwzględniony. Zaskarżone przepisy wprowadzają nową, nieznaną dotąd przesłankę wyłączenia sędziego z mocy prawa, a tym samym bezpośrednio wpływają na ukształtowanie sądu orzekające w sprawie – mówi „Rz” Dagmara Pawełczyk-Woicka, przewodnicząca KRS.
Jakie regulacje sprawdzi Trybunał?
Kwestionowana nowelizacja przepisów (weszła w życie 8 lutego 2024 r) zakłada, że wnioski o wyłączenie sędziego - ze względu na sposób jego powołania - nie są rozpatrywane przez sędziów powołanych w ten sam sposób. Chodzi o wyłączanie tzw. neosędziów - nominowanych przy udziale obecnej Krajowej Rady Sądownictwa, której część członków została wybrana przez Sejm. Sprawy o wyłączenie sędziego, ze względu na okoliczności jego powołania, nie są przydzielane do rozpatrzenia sędziom, którzy objęli stanowisko przy udziale nowej KRS. Sędziowie ci nie są uwzględniani w przydzielaniu spraw przez System Losowego Przydziału Spraw, czyli — krótko mówiąc — losowani do składów.
Kwestionowany przepis znowelizowanego rozporządzenia nie dotyczy asesorów sądowych oraz sędziów, którzy powrócili na poprzednio zajmowane stanowisko. KRS bardzo krytycznie oceniła ową nowelizację. Rada podjęła nawet uchwałę w jej sprawie, a następnie kilka przepisów rozporządzenia zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego. We wniosku do TK pisze także o konsekwencjach, wyliczając brak stabilności orzecznictwa sądów i konieczność wznawiania prawomocnie zakończonych postępowań, stosowania instytucji skargi kasacyjnej.
Czytaj więcej
Sejmowa komisja nie będzie pracować w środę nad poprawkami Senatu do nowelizacji w sprawie KRS. Nie będzie też głosowania na posiedzeniu plenarnym. Opóźnienia wynikają z „buntu” sędziów.