Zlektury gazet czy internetu wynika, że opinia publiczna jest negatywnie nastawiona do łowiectwa, polowań i myśliwych w ogóle. Szczególnie tak zwane media głównego nurtu, jeśli piszą o myśliwych, to raczej negatywnie. Współczesna agora, czyli media społecznościowe (w szczególności Facebook czy X/Twitter) także pełne są treści atakujących łowiectwo i myśliwych. Pojawiające się wątki bieżące, jak nieszczęśliwe wypadki na polowaniu czy zabicie przez myśliwego niewłaściwego zwierzęcia, są w dyskursie publicznym uogólniane i służą do atakowania łowiectwa jako takiego. W internecie bardzo aktywne są organizacje wyraźnie atakujące myśliwych, jak np. Porozumienie „Niech żyją” czy Ludzie przeciw myśliwym. Wtóruje im wielu celebrytów, którzy z atakowania łowiectwa czynią swój znak rozpoznawczy. Coraz częściej działania te przekształcają się w cyberhejt wobec myśliwych. Na ile prezentowane w ten sposób poglądy są odzwierciedleniem rzeczywistych opinii społeczeństwa na łowiectwo i myśliwych?
Z badań socjologicznych wiemy, że treści w mediach społecznościowych tworzy niewielka grupa zaangażowanych internautów. Większość ich użytkowników jest jedynie biernymi odbiorcami. Z badania „Nowe media 2024” firmy IRCenter (na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej internautów w wieku 16+), wynika, że zaledwie 11 proc. internautów uważa się za zdecydowanie aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, publikujących w nich własne treści (w tym 2 proc. traktuje to jak pracę).
Czytaj więcej
W kwestii gospodarki łowieckiej państwo oddało za dużo pola myśliwym. Najwyższy czas naprawić ten błąd, przyjmując profesjonalizację, czyli bardziej etyczny, prawnie spójny i efektywny model łowiectwa.
Kolejne 26 proc. uważa się za raczej aktywnych, którzy czasem coś opublikują czy skomentują. Reszta, to jest 62 proc. polskich internautów, jest zasadniczo biernymi odbiorcami treści (więcej: https://marketingprzykawie.pl/espresso/czy-polacy-sa-aktywni-w-mediach-spolecznosciowych-raport-ircenter/).
Powstaje zatem pytanie, czy Polacy faktycznie są przeciw polowaniom. Chcąc znaleźć odpowiedź na to pytanie, firma IRCenter zbadała stosunek naszego społeczeństwa do łowiectwa. Badanie opinii zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej Polaków w wieku 18–65 lat pod koniec 2023 roku, z uwzględnieniem rozkładu wieku, płci, województwa i wielkości miejscowości. Zadaliśmy respondentom pytanie: „Które określenie najlepiej oddaje Pana/i zdanie dotyczące polowania na dzikie zwierzęta?” Odpowiedzi uwzględniają różne kategorie zwierząt i różny stosunek do polowań.