Miliony ton żywności wciąz lądują na smietnikach

Polski Instytut Ekonomiczny opracował wskaźnik, na podstawie którego wyliczane jest zagrożenie bezpieczeństwa żywnościowego wynikającego z panującej w Ukrainie wojny. Według niego Polska znalazła się w grupie krajów z wysokim bezpieczeństwem.

Publikacja: 25.10.2022 16:56

Miliony ton żywności wciąz lądują na smietnikach

Foto: Shutterstock

Mimo to wciąż właśnie u nas miliony ton żywności są marnowane. Według badań Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności w Polsce wyrzucane jest prawie 5 ton żywności rocznie, z czego aż 3 miliony generują konsumenci oraz gospodarstwa domowe. W badaniu 79 proc. respondentów zadeklarowało, że w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło swoje nawyki, czego wynikiem jest zmniejszona ilość spożywczych odpadów. Z drugiej strony zaledwie 37 proc. badanych odpowiedziało, że w ich gospodarstwach żadna żywność nie ląduje w koszu. Najczęściej wyrzucane produkty to z kolei pieczywo, owoce oraz warzywa.

Czytaj więcej

Dania wegańskie mogą być w gastronomii obowiązkowe

Z roku na rok zwiększa się świadomość Polaków w zakresie niemarnowania żywności. Stowarzyszenia edukujące społeczeństwo, specjalne aplikacje oraz sklepy umożliwiające ratowanie jedzenia poprzez zakup w niskich cenach sprawiają, że z każdym rokiem statystyka staje się coraz lepsza. Jest to zdecydowanie pozytywna prognoza nadchodzących zmian.

W samym roku 2021 Bankom Żywności udało się zgromadzić ponad 58 tys. ton żywności, która trafiła do placówek społecznych m.in. domów dziecka, noclegowi czy świetlic środowiskowych. Pomoc trafiła także do bezdomnych, wielodzietnych rodzin, osób niepełnosprawnych i wielu innych. Dzięki temu wsparcie otrzymało prawie 1,5 miliona osób znajdujących się w ciężkiej sytuacji życiowej. Federacja Polskich Banków Żywności pomogła również potrzebującym zza wschodniej granicy. Kiedy wybuchła wojna w Ukrainie do Polski trafiły osoby szukające schronienia. Obywatele Ukrainy potrzebowali odpowiedniej opieki, a Banki Żywności zaangażowały się w tworzenie zbiórek produktów niezbędnych do życia.

Rosnąca inflacja sprawiła, że w Polsce 1,6 miliona osób żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa, którego próg wynosi mniej niż 692 zł miesięcznie. Największy problem mają osoby zarabiające poniżej średniej, którzy większą część dochodów muszą przeznaczać na artykuły spożywcze.

- W związku z rosnącą inflacją oferujemy jeszcze więcej promocji i zniżek dla klientów, aby ułatwić polskim rodzinom codzienne zakupy. Dodatkowo we wszystkich sklepach prowadzimy akcję przecen pod hasłem „Kupuję, nie marnuję”, w ramach której w niższej cenie oferujemy artykuły z każdej grupy asortymentowej – np. świeże mięso, drób i ryby – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. - Co ważne, wprowadzenie „Kupuję, nie marnuję” z przeceną do -70 proc. pomogło w zredukowaniu odpadów do minimum - dodaje.

Czytaj więcej

Carrefour wprowadza duży rabat za zakupy z własnymi opakowaniami

Mimo to wciąż właśnie u nas miliony ton żywności są marnowane. Według badań Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności w Polsce wyrzucane jest prawie 5 ton żywności rocznie, z czego aż 3 miliony generują konsumenci oraz gospodarstwa domowe. W badaniu 79 proc. respondentów zadeklarowało, że w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło swoje nawyki, czego wynikiem jest zmniejszona ilość spożywczych odpadów. Z drugiej strony zaledwie 37 proc. badanych odpowiedziało, że w ich gospodarstwach żadna żywność nie ląduje w koszu. Najczęściej wyrzucane produkty to z kolei pieczywo, owoce oraz warzywa.

Pozostało 81% artykułu
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Przemysł spożywczy
Popyt na żywność będzie rósł
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje