Popyt na żywność będzie rósł

Polskie firmy wciąż walczą o nowe rynki, na których chcą sprzedawać produkty rolno-spożywcze. W kraju wyzwaniem jest m.in. lokalny popyt oraz automatyzacja, zrównoważony rozwój i utrzymująca się presja płacowa.

Publikacja: 12.11.2024 00:01

Polscy przedsiębiorcy z branży rolno-spożywczej liczą na zwiększenie sprzedaży na rynku azjatyckim,

Polscy przedsiębiorcy z branży rolno-spożywczej liczą na zwiększenie sprzedaży na rynku azjatyckim, w krajach arabskich oraz w Afryce

Foto: mat. pras.

Materiał przygotowany przez Grupę PTWP

Bezpieczeństwo żywnościowe, liczne nowe regulacje dla przedsiębiorców i konsekwencje z tym związane, Zielony Ład, rynek krajowy oraz eksport, zaskakujący spadek konsumpcji czy nowe oblicze rynku pracy – o tym burzliwie dyskutowała branża podczas tegorocznego forum. Dwa dni, 19 merytorycznych debat z udziałem blisko 130 prelegentów, eksperckie grono oraz trafny wybór tematów przyciągnęły 1400 uczestników, z czego ponad 800 wzięło udział stacjonarnie.

Zyski dzięki eksportowi

Forum Rynku Spożywczego i Handlu organizowane przez Grupę PTWP to wydarzenie, które gromadzi czołowych producentów, dostawców oraz liderów branży handlowej, spożywczej i HoReCa. W tegorocznej, 17. edycji forum uczestnicy mieli okazję zgłębić zagadnienia związane z odpowiedzialnością, takie jak zielony rozwój, zrównoważone działania i innowacje w opakowaniach. Poruszono również tematy związane z wyzwaniami technologicznymi w obszarze FoodTech, AgriTech i RetailTech, a także omówiono inspiracje i trendy dla liderów rynku oraz potrzeby konsumentów i pracowników.

Wydarzenie otworzyła sesja pt. „Liderzy zmian: rolnictwo, branża spożywcza, handel. Wizje przyszłości, praktyki teraźniejszości”, podczas której Czesław Siekierski, minister rolnictwa i rozwoju wsi, wspominał, że covid czy wybuch wojny pokazały, że globalizacja jest ogromnym osiągnięciem, ale i zagrożeniem. Minister tłumaczył, że musimy się przygotować do nieprzewidywalnych skutków globalizacji, stąd troska o bezpieczeństwo żywnościowe. 

– Poziom eksportu z 2004 r., czyli w momencie wejścia do Unii Europejskiej, wzrósł dziesięciokrotnie w 2023 r. Prawie 40 proc. naszej żywności eksportujemy. W całości eksportu segment rolno-spożywczy stanowi 15 proc., więc jest to istotne dla naszego rozwoju gospodarczego – skomentował minister.

– Polski przemysł spożywczy musi jak najszybciej uciec przemysłowi spożywczemu Ukrainy i Europy, żeby być prawdziwym hubem produkcyjnym i to nie tylko dla Europy. Ukraina ze swoimi surowcami, zbożami i uprawami wielohektarowymi sprawia, że nie będziemy konkurencyjni – powiedział Marian Owerko, założyciel i przewodniczący Rady Nadzorczej FoodWell. O ułatwienia dla rolników apelował także Józef Wiśniewski, prezes Wipasz.

Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska, mówił na temat wyjątkowo dużego spadku konsumpcji we wrześniu, który zaskoczył rynek. – Czynniki fundamentalne, takie jak siła nabywcza gospodarstw domowych, inflacja czy tempo wzrostu płac, nie sprzyjają utrzymaniu wysokiego tempa sprzedaży detalicznej. W sektorze spożywczym sprzedaż spadła rok do roku o 3,3 proc. – dodał Borowski, podkreślając, że rynek jest zaskoczony skalą spadku.

Ważnym tematem było także zdobywanie przewag konkurencyjnych, które można osiągać na wiele sposobów. Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych Żabka Polska, zwrócił uwagę, że sieć świadomie rezygnuje z konkurowania ceną, co odróżnia ją od dyskontów. – Koncentrujemy się na bliskości, wygodzie i doświadczeniu zakupowym klienta – podkreślił.

SuperDrob wnioskowało o równe zasady. – Chciałbym działać na takich samych zasadach jak konkurencja na rynkach globalnych – mówił podczas debaty „Liderzy zmian: rolnictwo, branża spożywcza, handel. Wizje przyszłości, praktyki teraźniejszości“ Piotr Her, CEO SuperDrob, LipCo Foods.

Zrównoważony rozwój

Na przykładzie swojej branży o istotnej współpracy międzyresortowej niezbędnej dla polskich marek mówił Jakub Nowak, prezes zarządu JNT Group.

– Jeżeli mamy w branży firmy, które potrafią konkurować z zachodnimi korporacjami, należy im stworzyć warunki, aby mogły się rozwijać w kraju. Jeśli umożliwimy im rozwój w Polsce, będą się rozwijać również za granicą, gdzie mają już swoje biznesy – powiedział.

O zdobywaniu przewag w duchu zrównoważonego rozwoju mówił m.in. Szymon Borucki: – W produkcji mleczarskiej jest wiele produktów ubocznych, które można przetworzyć chociażby na biogaz. Przy zakładach Grupy Polmlek powstają własne oczyszczalnie ścieków, biogazownie. Biogaz wykorzystywany jest w nowo powstających kogeneratorach, które produkują na potrzeby zakładów zarówno chłód, jak i ciepło.

W podobnym tonie wypowiadała się Ewa Łapińska, General Manager Poland & Baltics w Mars Wrigley Polska, podkreślając, że dla branży spożywczej duże znaczenie ma pozyskiwanie surowców ze źródeł zrównoważonych (jej firma jest m.in. pionierem w zakresie zrównoważonego pozyskiwania kakao i robi bardzo dużo w obszarze pozyskiwania nabiału w ten sam sposób).

W dobie automatyzacji i rosnących oczekiwań rynku pracy eksperci forum omówili także kwestie związane z głównymi problemami: rotacją pracowników, deficytem wykwalifikowanej i wyspecjalizowanej kadry oraz metodami, które mogą przyciągnąć i zatrzymać pracowników na dłużej.

Forum stało się także okazją do dyskusji o szeroko rozumianym eksporcie, szczególnie na zmieniającym się rynku azjatyckim, i o nowych wyzwaniach dla polskich przedsiębiorców w krajach arabskich oraz Afryce. Dyskusje uzupełniły rozmowy z ekspertami i badaczami zachowań konsumenckich, ze szczególnym uwzględnieniem zmian i postaw międzypokoleniowych.

Materiał przygotowany przez Grupę PTWP

„Rz” była partnerem medialnym Forum Rynku Spożywczego i Handlu

Materiał przygotowany przez Grupę PTWP

Bezpieczeństwo żywnościowe, liczne nowe regulacje dla przedsiębiorców i konsekwencje z tym związane, Zielony Ład, rynek krajowy oraz eksport, zaskakujący spadek konsumpcji czy nowe oblicze rynku pracy – o tym burzliwie dyskutowała branża podczas tegorocznego forum. Dwa dni, 19 merytorycznych debat z udziałem blisko 130 prelegentów, eksperckie grono oraz trafny wybór tematów przyciągnęły 1400 uczestników, z czego ponad 800 wzięło udział stacjonarnie.

Pozostało 91% artykułu
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Przemysł spożywczy
Ceny żywności na świecie znów poszły w górę. Co zdrożało najmocniej?
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje