W dzisiejszych czasach aktywność w mediach społecznościowych stała się codziennością dużej części użytkowników internetu w Polsce. Można zaobserwować, że użytkownicy różnych portali, w tym najbardziej popularnych Facebooka czy Twittera, szeroko i nieraz bardzo szczegółowo komentują przeróżne aspekty ze swojego życia codziennego. Posty te nierzadko dotyczą także sfery zawodowej. Pracownicy często nie zdają sobie sprawy z faktu, że publikowanie wpisów dotyczących pracodawcy bądź wykonywanych przez siebie etatowych zadań, może – w pewnych okolicznościach – stanowić naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. To z kolei może uzasadniać wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę, a w rażących przypadkach nawet rozwiązanie angażu w trybie dyscyplinarnym.
Naruszenie podstawowych obowiązków
Polski kodeks pracy wśród podstawowych obowiązków pracowniczych wymienia m.in. konieczność dbania o dobro zakładu pracy oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
Pierwszy z nich należy rozumieć szeroko. Najprościej można go określić jako wymóg powstrzymywania się pracownika od aktywności, które mogą godzić w dobro zakładu. Drugi z tych obowiązków obliguje natomiast zatrudnionego do zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Daną informację (o charakterze np. technologicznym lub handlowym) należy zaś uznać za tajemnicę, gdy pracodawca ma wolę, aby stanowiła ona tajemnicę dla określonej grupy odbiorców; przy czym wola ta musi być przez niego wyraźnie uzewnętrzniona (tak Sąd Najwyższy w wyroku z 3 października 2000 r., I CKN 304/00).
Pochopny wpis
Zdarza się, że pracownik publikuje w mediach społecznościowych posty, w których otwarcie krytykuje swojego pracodawcę, w tym np. negatywnie wypowiada się na temat decyzji biznesowych podejmowanych przez firmę, sposobu zarządzania zakładem pracy, czy też gamy posiadanych kontrahentów. Takie działania pracodawca bez wątpienia może uznać za szkodzące jego wizerunkowi oraz dobremu imieniu.
Z drugiej strony, bywają też sytuacje, w których pracownicy zbyt otwarcie dzielą się poprzez media społecznościowe szczegółami swojej pracy zawodowej oraz wykonywanymi czynnościami pracowniczymi. Nieraz – zazwyczaj nieświadomie – upubliczniają w ten sposób informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, których ujawnienie może spowodować powstanie negatywnych konsekwencji po stronie firmy.