Oznacza to, że podział kwoty wolnej nie obejmuje m.in. podmiotów z grupy kapitałowej, które posiadają budynki podlegające temu podatkowi, ale jednocześnie nie posiadają udziałów w innych spółkach. Takie podmioty z grupy kapitałowej powinny być uprawnione do skorzystania z pełnej kwoty wolnej.
Na podstawie interpretacji indywidualnej Dyrektora KiS z 12 marca 2019 r. (0111-KDIB1-1.4010.523. 2018. 1.ŚS) można przypuszczać, że organy podatkowe przyjmą odmienne stanowisko, tj. że kwota 10 mln zł przysługuje całej grupie kapitałowej, niezależnie od tego, czy dany podatnik posiada udziały w kapitale innych podmiotów. Rozstrzygnięcie tych wątpliwości może ostatecznie mieć swój finał w sądach.
Czy powierzchnią użytkową może być GLA
Od 2019 r. podatkiem minimalnym objęte są wszystkie budynki (niezależnie od rodzaju), które zostały oddane w całości lub części do używania na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze. Wprowadzono również zasadę proporcjonalnego obliczania podstawy opodatkowania w przypadku częściowego wynajęcia powierzchni (art. 24b ust. 6 ustawy CIT lub art. 30g ust. 6 ustawy PIT). Oblicza się ją jako stosunek powierzchni użytkowej oddanej do używania względem całkowitej powierzchni użytkowej. Przepisy nie wskazują jak rozumieć powierzchnię użytkową. Gdyby posłużyć się analogią do podatku od nieruchomości, oznaczałoby to powierzchnię mierzoną po wewnętrznych ścianach budynku na wszystkich kondygnacjach, bez klatek schodowych i wind, a więc z uwzględnieniem korytarzy czy holów.
W praktyce rynku nieruchomości komercyjnych, do powierzchni podlegającej najmowi nie zalicza się sporej część korytarzy czy powierzchni wspólnych. Dotyczy to zwłaszcza centrów handlowych z obszernymi ciągami komunikacyjnymi. Powierzchnie te najczęściej nie są uwzględniane w kalkulacji GLA (powierzchni najmu brutto – ang. gross leasable area), która jest punktem odniesienia w przypadku wynajmowania powierzchni. Powoduje to, że przy pełnej komercjalizacji powierzchni budynku (GLA), stosunek powierzchni wynajętej do całkowitej użytkowej nie wyniesie 100 proc. (dla celów ustalenia podstawy opodatkowania). Wydaje się, że nie to było zamiarem ustawodawcy, ale do takiego wniosku prowadzi językowa wykładnia przepisów. Z kolei przyjęcie całkowitej GLA jako całkowitej powierzchni użytkowej, pomimo że prowadziłoby do racjonalnego efektu, byłoby sprzeczne z treścią przepisu (GLA nie jest powierzchnią użytkową).
Wnioski te mają również zastosowanie do rozliczeń za 2018 r. Na mocy przepisów przejściowych (jako zmiana korzystna), opodatkowanie w 2018 r. budynków handlowych i biurowych ograniczono bowiem tylko do powierzchni wynajętych.
Niełatwa decyzja
Kluczową zmianą od 2019 r. jest możliwość złożenia wniosku o zwrot podatku minimalnego (art. 24b ust. 15 ustawy o CIT lub art. 30g ust. 15 ustawy o PIT). Na mocy przepisów przejściowych o zwrot można wystąpić również w stosunku do podatku minimalnego zapłaconego za 2018 r. Przepisy nie precyzują formy wniosku ani trybu postępowania. Warunkiem przyznania zwrotu jest stwierdzenie przez organ podatkowy braku nieprawidłowości wysokości zobowiązania podatkowego lub straty w rocznym zeznaniu CIT lub PIT. Oznacza to, że konsekwencją złożenia wniosku będzie kontrola rozliczeń podatku dochodowego. Organy podatkowe mogą badać wszystkie aspekty wpływające na wysokość zobowiązania. Z regulacji wynika, że w szczególności weryfikowane będą koszty finansowania dłużnego oraz rynkowość wykazywanych kosztów i przychodów.