Bazując na wieloletnim doświadczeniu, zalecamy, aby każdy przedsiębiorca, który rozważa ekspansję z wykorzystaniem międzynarodowej franczyzy, wcielił w życie kroki, które zabezpieczą jego interesy i zwiększą szanse na sukces.
Chroń swoją markę
Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu międzynarodowej ekspansji każdy franczyzodawca powinien przeprowadzić audyt własnej marki. Pozwoli to na upewnienie się, że ma ona zapewniony odpowiedni poziom ochrony prawnej. Należy zadbać o kwestie takie jak w szczególności zabezpieczenie interesów firmy stosownymi umowami, zapewnienie ochrony prawnej znakom towarowym oraz prawom własności intelektualnej. Następnym krokiem powinno być wdrożenie kompleksowej strategii międzynarodowej ochrony marki, której elementem jest wiedza na temat regulacji prawnych istniejących w kraju, w którym planujemy biznes. Tytułem przykładu, rejestracja znaków towarowych bez uprzedniego planu w wielu państwach świata jednocześnie będzie z pewnością bardzo kosztowna, a może okazać się niekonieczna. Na tym etapie istotne jest, aby zaciągnąć porady eksperta, który jest specjalistą nie tylko w dziedzinie kreowania marki, ale również posiada wiedzę na temat praktycznych zawiłości franczyzy oraz jej wpływu na biznes.
Wybierz właściwy model
Wybór odpowiedniego modelu franczyzy oraz strategii działania dla potrzeb danego biznesu powinien być bardzo przemyślany. Nie istnieje jeden uniwersalny system franczyzowy, który pasuje do wszystkich rodzajów działalności gospodarczej. A oto popularne modele, z których przedsiębiorcy mogą skorzystać, planując swoją działalność:
Franczyza bezpośrednia
Jest chętnie wybieranym modelem franczyzy (ang. direct franchising). Polega na zawieraniu umowy przez franczyzodawcę z indywidualnymi przedsiębiorcami na rynkach zagranicznych leżących w jego zainteresowaniu. Jest to najprostszy model, w którym franczyzodawca świadczy szereg usług opisanych w umowie, a także sprawuje czynności kontrolne, które umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa, takie jak szkolenie pracowników, działania marketingowe i bieżące doradztwo menedżerom.