Straż miejska ma stanąć na buspasach

Strażnicy miejscy mają kontrolować kierowców, którzy bezprawnie korzystają z buspasów. Będą mogli wykorzystywać monitoring miejski w celu stwierdzenia wykroczenia i ukarania mandatem za taką jazdę.

Publikacja: 11.07.2023 13:53

Straż miejska ma stanąć na buspasach

Foto: AdobeStock

To pomysł zaczerpnięty z petycji złożonej przez Forum Kolejowe Railway Business Forum, która wpłynęła do Sejmu w grudniu 2022 r i zyskała poparcie sejmowej komisji do spraw petycji. Teraz wiadomo, że odbędzie się pierwsze czytania w sejmowej komisji infrastruktury. Powodem wprowadzenia takiego rozwiązania jest to, że nieuprawnieni kierowcy zbyt często nadużywają pasów wydzielonych i przeznaczonych dla m.in. autobusów oraz innych pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.

Czasem korzystają z niego z niego też taksówki pod warunkiem jednak, że zezwoli na to zarządca drogi i oznaczy to odpowiednim znakiem. Samorządy od dawna skarżyły się, że nie mają możliwości kontrolowania przestrzegania przepisów na buspasach. Odbija się to negatywnie na realizacji miejskiej polityki transportowej.

Jak kierowcy traktują buspasy?


- Po pasach ruchu przeznaczonych dla autobusów bardzo często poruszają się nieuprawnione pojazdy – piszą autorzy petycji. Przywołują dane - w lutym 2019 r. Zbadano wtedy w Warszawie, na Trasie Łazienkowskiej i na ulicy Grójeckiej, ile pojazdów przemieszczało się pasami dla autobusów na tych arteriach. W jednym i drugim przypadku było to 20 proc. nieuprawnionych pojazdów.

Czytaj więcej

Zmiany w prawie o ruchu drogowym, które ucieszą wielu właścicieli aut


Dziś ściganiem kierowców nadużywających buspasów zajmować się może tylko policja. Ale ponieważ funkcjonariuszy drogówki jest za mało, to prawdopodobieństwo ukarania kierowcy łamiącego przepis o nieuprawnionej jeździe pasem przeznaczonym dla autobusów jest niewielkie. A skoro tak jest to liczba niezdyscyplinowanych rośnie.

Co na to policja?


- Takie wsparcie z pewnością przydałoby się policji – mówi "Rzeczpospolitej"  Robert Opas z Komendy Głównej Policji. Dodaje jednak, że jeśli już wprowadzać taką zmianę należy uwzględnić dla strażników nie tylko prawo do prowadzenia kontroli statycznej ale również wprowadzić możliwość rejestrowania takich wykroczeń. O tym, że wsparcie policji przez straże miejskie jest możliwe i zdaje egzamin świadczyć może fakt przyznania im prawa do kontrolowania użytkowników hulajnóg elektrycznych, urządzeń UTO i rowerzystów.


Czy z nowym zadaniem poradzi sobie straż miejska? – zapytaliśmy w Krakowie. Usłyszeliśmy, że jeśli się pojawi, to krakowscy strażnicy będą je wykonywać.


Za nieuprawnioną jazdę buspasem grozi dziś 100 zł mandatu i 1 punkt karny.

Czytaj więcej

Ważne nowości dla kierowców od 1 lipca

To pomysł zaczerpnięty z petycji złożonej przez Forum Kolejowe Railway Business Forum, która wpłynęła do Sejmu w grudniu 2022 r i zyskała poparcie sejmowej komisji do spraw petycji. Teraz wiadomo, że odbędzie się pierwsze czytania w sejmowej komisji infrastruktury. Powodem wprowadzenia takiego rozwiązania jest to, że nieuprawnieni kierowcy zbyt często nadużywają pasów wydzielonych i przeznaczonych dla m.in. autobusów oraz innych pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.

Pozostało 82% artykułu
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach