Praca zdalna została uregulowana przepisami, które weszły w życie w kwietniu 2023 r. Zgodnie z wprowadzoną definicją ten model polega na wykonywaniu pracy całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą. Kodeks pracy przewiduje zarówno pracę zdalną całkowitą, jak i hybrydową (częściowo w domu, częściowo w firmie), stosownie do potrzeb konkretnego pracownika i pracodawcy.
Wiele zalet...
Przed wybuchem pandemii osoby pracujące zdalnie były rzadkością. Dziś w niektórych branżach stanowią większość pracowników. Warto jednak odnotować, że po najostrzejszym okresie pandemii część pracowników zdalnych wróciła do biur. Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wynika, że odsetek osób pracujących z domu jest w Polsce stosunkowo niewielki. W 2022 r. w Unii Europejskiej zwykle pracowało z domu 8,8 proc. pracowników, a czasami 11,2 proc. Suma tych wartości, czyli 20 proc., to ponaddwukrotnie większa wartość niż dla Polski (niespełna 9 proc.). Może to wynikać ze struktury gospodarki w naszym kraju, czyli relatywnie niskiego udziału sektora usług w PKB.
Z badań PIE wynika, że wśród osób, które pracują przy komputerze i których praca nie opiera się głównie na komunikacji ustnej np. z klientami lub uczniami, praca zdalna jest bardziej powszechna. Po zawężeniu statystyk wyłącznie do takich osób, odsetek zwykle pracujących z domu wynosi 14,1 proc., a czasami 16,6 proc. To oznacza, że prawie co trzeci pracownik biurowy pracuje całkowicie lub częściowo z domu.
Według prognoz Gartnera do końca 2023 r. aż 39 proc. zatrudnionych na świecie będzie pracować w trybie hybrydowym.
87 proc. pracowników twierdzi, że hybrydowy model pracy przyczynił się do zwiększenia ich produktywności, ale 85 proc. przełożonych nie dostrzega zwiększenia wydajności personelu wraz z przejściem na pracę hybrydową