Warto świadomie działać na rzecz zdrowia kobiet

Kluczowa jest świadomość zarządu, że zdrowie menstruacyjne jest tematem ważnym dla pracowników – podkreśla Natalia Wróblewska, HR Business Partner w Sigvaris Group.

Publikacja: 26.01.2024 09:00

Współpraca z programem „Cykl Kariery” sprawiła, że organizowanej przez Sigvaris Group akcji „ Różowy

Współpraca z programem „Cykl Kariery” sprawiła, że organizowanej przez Sigvaris Group akcji „ Różowy Październik” towarzyszyła w 2023 r. także kampania informacyjna na temat cyklu menstruacji i menopauzy

Foto: mat. pras.

Firmie, która jest nie tylko w Polsce liderem rynku produktów do terapii uciskowej, chyba zawsze był bliski temat zdrowia, w tym zdrowia kobiet. Tym bardziej że kobiety stanowią największą grupę klientów Sigvaris Group, a także pracowników spółki.

Temat zdrowia jest nam oczywiście bliski, gdyż jesteśmy firmą medyczną. W Polsce, w naszym zakładzie w Gutowie Małym w pobliżu Poznania, zatrudniamy obecnie 140 osób. Panie stanowią ponad 80 proc. naszej załogi i mają 42-proc. udział na stanowiskach kierowniczych. Co więcej, kobieta doktor nauk o zdrowiu Magdalena Kwiatkowska zarządza polską spółką Sigvaris Group. Nasza kultura korporacyjna opiera się na trzech wartościach: liczą się ludzie, pracujemy jako zespół i dążymy do celu. To te wartości kształtują sposób, w jaki prowadzimy działalność i mówią naszym pracownikom, klientom i interesariuszom, kim jesteśmy. Zarówno ze względu na te wartości, jak i branżę, w której działamy, temat zdrowia zawsze był i jest nam bliski. Dlatego też co roku organizujemy badania profilaktyczne dla naszych pracowników. Natomiast w 2023 r. po raz pierwszy przeprowadziliśmy akcję „ Różowy październik”, w ramach której rozpoczęliśmy współpracę z programem „Cykl kariery” prowadzonym przez Kulczyk Foundation.

Foto: mat. pras.

Co państwa zainspirowało do włączenia się do tego programu, który już od kilku lat zachęca pracodawców w całej Polsce do zwrócenia uwagi na potrzeby kobiet w różnych cyklach ich życia, w tym te związane z menstruacją i menopauzą?

Chociaż regularnie organizujemy akcje badań profilaktycznych dla naszych pracowników, to w 2023 r. skupiliśmy się szczególnie na największej, czyli kobiecej części naszej załogi. O programie Kulczyk Foundation dowiedzieliśmy się przy okazji poszukiwania materiałów informacyjnych do kampanii „Różowy październik”, jaką chcieliśmy przeprowadzić w firmie. Uznaliśmy, że „Cykl kariery”, którego celem jest budowanie świadomości na temat zdrowia menstruacyjnego i promowanie powszechnego dostępu do środków menstruacyjnych w miejscu pracy, jest spójny z naszymi priorytetami i strategią firmy. Co więcej, pomysł i koncepcja programu spodobały się naszej pani prezes. Bardzo przydatny okazał się kalkulator zużycia środków menstruacyjnych, który jest dostępny na stronie Programu a który pomógł nam przygotować wycenę kosztów inicjatywy umieszczenia dyspenserów z środkami higieny dla kobiet. Zakupiliśmy więc dyspensery i przystąpiliśmy do programu.

Na czym, poza kupnem i umieszczeniem dyspenserów, polegał udział firmy w programie?

Przeprowadziliśmy kampanię edukacyjną dla naszych pracownic, której częścią były bezpłatne badania cytologiczne na terenie zakładu i w czasie pracy. Zorganizowaliśmy także warsztaty z samobadania piersi, które przeprowadziły dla wszystkich pań Amazonki z Wrześni oraz kampanię informacyjną na temat cyklu menstruacji i menopauzy, korzystając, między innymi, z informacji dostępnych w programie.

Część pracodawców może się obawiać, że udział w „Cyklu kariery” będzie dla nich kłopotliwy, że wymaga uwagi i wysiłku. Inni z kolei mogą uznać, że wystarczy położyć w damskiej toalecie pudełko z podpaskami. Jak to faktycznie wygląda?

Umieszczenie dyspenserów to tak naprawdę początek świadomego działania na rzecz kobiet. Regularnie uzupełniamy i dbamy o to, żeby dyspensery były pełne produktów pierwszej kobiecej potrzeby. Jako pracodawca świadomie też dbamy o edukację, profilaktykę i wsparcie naszego zespołu. Dlatego też planujemy regularnie zapewniać dystrybucję materiałów edukacyjnych, które pomagają w walce z wykluczeniem i z tabu menstruacyjnym.

Co pani zdaniem jest kluczowe dla sukcesu programu w firmie?

Kluczowa jest świadomość zarządu, że zdrowie menstruacyjne jest tematem ważnym dla pracowników. Mamy ten komfort, że w Sigvaris Group działania prozdrowotne są postrzegane jako istotne, tym bardziej że wpisują się w nasze cele tworzenia przyjaznego miejsca pracy. Bardzo ważne jest też pełne poparcie pani prezes, która niejednokrotnie sama wychodzi z inicjatywą i pomysłami konkretnych działań na rzecz zdrowia pracowników.

Co firmie daje udział w „Cyklu kariery”? Czy pracownice doceniają działania firmy?

Po tej akcji usłyszałam wiele słów wdzięczności od naszych pracownic, które bardzo doceniły inicjatywę na rzecz zdrowia menstruacyjnego. Co ciekawe, również męska część załogi wyrażała dla niej uznanie. Udział firmy w programie potwierdza, że w Sigvaris Group naprawdę „Liczą się ludzie” – a wartości w naszym przedsiębiorstwie nie są pustymi słowami. Takie projekty jak „Różowy październik” to jedna z inicjatyw na rzecz pracowników, które mają duży wpływ na ich zadowolenie z pracy. Potwierdziły to także przeprowadzone w 2023 r. cykliczne badania ich satysfakcji. Wykazały, że 97 proc. naszych pracowników uważa, że Sigvaris Group zapewnia zdrowe i bezpieczne miejsce pracy, 91 proc. jest dumnych, że pracuje w tej firmie, a 84 proc. rekomenduje Sigvaris Group jako pracodawcę. Jesteśmy dumni z tego wyniku, lecz jednocześnie wiemy, że prozdrowotne działania należy kontynuować, chcąc te wskaźniki utrzymać na podobnym poziomie w kolejnych latach.

Rozumiem więc, że spółka ma plany kolejnych działań, które zwracają uwagę na nie mniej ważny, lecz chyba jeszcze bardziej wstydliwy temat – menopauzy?

Zdecydowanie mamy w planach dalszą współpracę z fundacją. W tym roku na pewno ponowimy działania i być może poszerzymy w ramach projektu „Różowy październik”, i bardzo chętnie po raz kolejny skorzystamy z wiedzy oraz inspiracji Kulczyk Foundation, które są dostępne w jej zasobach niemal na wyciągnięcie ręki.

Firmie, która jest nie tylko w Polsce liderem rynku produktów do terapii uciskowej, chyba zawsze był bliski temat zdrowia, w tym zdrowia kobiet. Tym bardziej że kobiety stanowią największą grupę klientów Sigvaris Group, a także pracowników spółki.

Temat zdrowia jest nam oczywiście bliski, gdyż jesteśmy firmą medyczną. W Polsce, w naszym zakładzie w Gutowie Małym w pobliżu Poznania, zatrudniamy obecnie 140 osób. Panie stanowią ponad 80 proc. naszej załogi i mają 42-proc. udział na stanowiskach kierowniczych. Co więcej, kobieta doktor nauk o zdrowiu Magdalena Kwiatkowska zarządza polską spółką Sigvaris Group. Nasza kultura korporacyjna opiera się na trzech wartościach: liczą się ludzie, pracujemy jako zespół i dążymy do celu. To te wartości kształtują sposób, w jaki prowadzimy działalność i mówią naszym pracownikom, klientom i interesariuszom, kim jesteśmy. Zarówno ze względu na te wartości, jak i branżę, w której działamy, temat zdrowia zawsze był i jest nam bliski. Dlatego też co roku organizujemy badania profilaktyczne dla naszych pracowników. Natomiast w 2023 r. po raz pierwszy przeprowadziliśmy akcję „ Różowy październik”, w ramach której rozpoczęliśmy współpracę z programem „Cykl kariery” prowadzonym przez Kulczyk Foundation.

Pracodawca Rzeczpospolitej
Tabu menopauzy utrudnia życie kobiet i szkodzi pracodawcom
Pracodawca Rzeczpospolitej
Więcej równości w work-life balance
Materiał Promocyjny
W pracy konieczna jest równowaga
Materiał partnera
Równość nie zawsze znaczy to samo
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Opinia partnera
Emilia Rogalewicz: Wellbeing pracowników, czyli kluczowy trend w HR na lata