Globalny przykład
Na szyte najczęściej na miarę kompleksowe programy prozdrowotne mogą zwykle liczyć pracownicy spółek globalnych koncernów, choć ich lista i tak nie jest zbyt długa. Obok Mars Polska są na niej m.in. polskie spółki ArcelorMittal i Novo Nordisk, w której od 2007 r. działa globalny program NovoHealth, zachęcający pracowników do zdrowego trybu życia – w tym do przerw na ćwiczenia podczas firmowych spotkań i zdrowych przekąsek w biurze.
Bank BPH od 2010 roku wprowadza HealthAhead – korporacyjny program grupy GE. W ramach programu pracownicy BPH mają m.in. warsztaty na tematy radzenia sobie ze stresem, zdrowego odżywiania (wspierają je owocowo-warzywne przekąski w biurze i podczas firmowych pikników) oraz terapię antynikotynową. Do aktywności fizycznej pracowników centrali w Gdańsku ma skłonić pokój gier z konsolami Wii, a w Warszawie – zaznaczona niebieskimi śladami stóp – trasa spacerowa przez siedem pięter biurowca. – Dodatkowo zachęcamy pracowników do spacerów do i z pracy. Przy głównym wejściu do budynku centrali znajduje się tablica, na której zaproponowaliśmy pracownikom trzy trasy spacerowe do pracy – z placu Zawiszy, ronda ONZ lub ul. Grzybowskiej – dodaje Karolina Tomczyk z działu PR Banku BPH.
Aktywność w przerwach podczas pracy wspiera też Google, który w biurach w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu zatrudnia łącznie ok. 300 osób. – W Krakowie mamy miniściankę wspinaczkową, stół do bilardu i do ping-ponga, a we Wrocławiu organizujemy po południu zajęcia jogi lub zumba fitness. Wszędzie mamy też do dyspozycji masaże – wylicza Marta Jóźwiak.
Dawać i edukować
Jak podkreśla Kamil Skowera, edukacja pracowników i promowanie wśród nich zdrowych zachowań są nie mniej ważne niż oferta dodatkowych świadczeń. – Pracownicy często nie korzystają z badań zapewnionych w ramach abonamentu, których regularne wykonywanie może pomóc w uniknięciu groźnych chorób – twierdzi konsultant Mercera.
Przemysław Duchniewicz z Mars Polska wspomina, że niełatwo było przekonać współpracowników do zestawów słuchawkowych, które kojarzą się z pracą w callcenter. Pomógł przykład szefów, którzy sami zaczęli korzystać z zestawów. – Bardzo wiele zależy od zarządu i od tego, czy szefowie doceniają znaczenie prozdrowotnych działań. Zdrowe przekąski na firmowym spotkaniu nie kosztują więcej niż ciastka – podkreśla Duchniewicz.
Co daje firmie inwestycja w prozdrowotny program? Poza dobrym wizerunkiem pracodawcy , który pomaga przyciągnąć i utrzymać najlepszych ludzi, szef Mars Wellness wskazuje na inne korzyści – w tym bardzo dobre wyniki w badaniach zaangażowania współpracowników i spadek absencji, która nie przekracza 3,2 proc.