Dwie włoskie instytucje zajmujące się analizami sytuacji na rynku pracy – FiordiRisorse i obserwatorium JobPricing – opublikowały wyniki badań nad wpływem powiadomień otrzymywanych na telefon na produktywność w pracy. Badania oparte zostały o ankiety przeprowadzone wśród pracowników różnych firm. Wyniki analiz przytacza dziennik Corriere della Sera.
Powiadomienia na telefon odciągają uwagę pracowników od pracy
Z odpowiedzi udzielonych w ankietach wynika, że zaledwie 20 proc. pracowników jest w stanie powstrzymać się przed natychmiastową odpowiedzią na wiadomość, którą dostali na telefon. 18,1 proc. zawsze reaguje od razu, a 61,5 proc. postępuje tak w większości przypadków.
Takie szybkie reakcje na powiadomienia na telefonie mogą skutkować spadkiem produktywności w pracy. Spadek ten jest zaś możliwy do zmierzenia w kategoriach ekonomicznych, w których staje się konkretnym kosztem. Chociaż nie można zrobić tego w sposób obiektywny na dużą skalę – co podkreślają autorzy włoskich badań – to jest to możliwe w przypadku niewielkiej grupy respondentów. Tak też postąpiło obserwatorium JobPricing w trakcie analizy przeprowadzonych ankiet. Mimo że uzyskane wyniki mają jedynie charakter orientacyjny i nie posiadają wartości naukowej – co podkreślają sami badacze – obrazują skalę problemu.
Czytaj więcej
Przedstawiciele pokolenia Z uważają, że dorosłość zaczyna się w wieku 27 lat, a jej wyznacznikiem jest m.in. niezależność finansowa i przedkładanie obowiązków nad zabawę. W porównaniu do starszych pokoleń "zetki" są mniej nastawione na spełnianie społecznych oczekiwań.
Odbierasz powiadomienia na telefon w pracy? Marnujesz godzinę dziennie
12,9 proc. – tyle, według badań, wynosi spadek naszej produktywności w pracy przez powiadomienia na telefon, które odbieramy w jej trakcie. Odpowiada to około 8 minutom pracy na godzinę i 1 godzinie w czasie ośmiogodzinnego dnia pracy.