Poza korzystającym i promotorem ustawodawca przewidział jeszcze jedną odrębną rolę dla tzw. wspomagającego, czyli w praktyce każdego podmiotu biorącego pośrednio udział przy wprowadzaniu czynności mogących stanowić schemat podatkowy. Takim podmiotem może być dowolny pracownik firmy, przykładowo księgowy, kadrowy czy też specjalista ds. umów lub fakturowania, a także zewnętrzne biuro usług księgowych lub kancelaria notarialna.
Wspomagający powinien zostać poinformowany przez korzystającego lub promotora o zakwalifikowaniu danych czynności jako schematu podatkowego. Powinien także uzyskać potwierdzenie nadania NSP, a w przypadku jego braku – potwierdzenie zaraportowania uzgodnienia w informacji MDR-1.
Czytaj także: Jak raportować schematy podatkowe. MDR krok po kroku
Raportowanie schematów podatkowych a 50-proc. koszty twórcy
W każdym innym przypadku wspomagający jest zobligowany zachować czujność i przeanalizować czy zlecona mu czynność może stanowić element schematu podatkowego. W przypadku powzięcia wątpliwości ma pięć dni, aby się zgłosić pisemnie do promotora lub korzystającego z zapytaniem czy uzgodnienie stanowi schemat podatkowy. Równocześnie powinien zawiadomić administrację skarbową (ustawa nie określa w jakiej formie takie zawiadomienie ma zostać złożone) o wystąpieniu w tej sprawie do promotora/korzystającego. Wspomagający ma prawo wstrzymać się z wykonywaniem jakichkolwiek czynności do czasu uzyskania oświadczenia, że uzgodnienie nie stanowi schematu podatkowego.