Kiedy jesienią zeszłego roku po przejęciu Twittera Elon Musk z dnia na dzień zniósł dotychczasową cenzurę na tej platformie, zwalniając przy tym ludzi odpowiedzialnych za kontrolę treści, komentatorzy zaczęli przekrzykiwać się prognozami dotyczącymi nadchodzącego upadku firmy. Kilka miesięcy później wiemy już, że pogłoski o śmierci Twittera były mocno przesadzone, ponieważ medium nie tylko nie utraciło, ale wręcz zyskało na popularności od tamtej pory – niemniej wciąż nie przełożyło się to dodatnio na wyniki finansowe.
Czytaj więcej
Samoświadoma sztuczna inteligencja wymykającą się spod kontroli człowieka i przejmująca władzę nad światem to fantazja. Ale AI rzeczywiście będzie narzędziem władzy. I to skutecznym.
Walka o zaangażowanie
Model biznesowy mediów społecznościowych jest obecnie prawie w całości oparty na monetyzacji zaangażowania i danych osobowych. Po pierwsze, ujawniane bezpośrednio (deklaratywnie), jak i pośrednio (przez aktywność) zainteresowania użytkowników stanowią użyteczne narzędzie tworzenia szczegółowych segmentów pod dystrybucję treści reklamowych. Sama możliwość zgromadzenia i wykorzystania danych w ten sposób od dawna czyniła z platform społecznościowych niemal bezkonkurencyjny produkt reklamowy, a jeszcze w 2017 roku brytyjski „The Economist” pisał o tym, że dane są „ropą XXI wieku”.
Po drugie (i ważniejsze) działające mechanizmy rekomendacji treści miały na celu zmaksymalizować czas spędzany w aplikacjach, aby targetowanych reklam wyświetlać jak najwięcej podczas każdej sesji.
Oba elementy przez lata stanowiły źródło kontrowersji. Możliwość wykorzystania danych osobowych w ten sposób była podstawą kilku afer, z czego najgłośniejszą jak dotąd była sprawa działalności firmy Cambridge Analytica w trakcie wyborów w USA czy referendum na temat wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Kwestia algorytmów rekomendacji z kolei była (i jest) nieco bardziej subtelna, ponieważ dotyczy bezpośrednio dystrybucji informacji i tego, w jaki sposób w przyszłości mają funkcjonować media społecznościowe.