Uchwała Sejmu z 6 marca 2024 r. w sprawie usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego lat 2015–2023 w kontekście działalności Trybunału Konstytucyjnego wywołała duże zainteresowanie i sprowokowała wiele komentarzy. Rozważane są w szczególności znaczenie tego aktu i jego skutki. Włączając się do tej dyskusji należy na wstępie zauważyć, że uchwała ta jest aktem prawnym zróżnicowanym, jeśli chodzi o jej treść i następstwa. Poniżej chciałbym się skupić wyłącznie na najistotniejszym zagadnieniu, z którym wiązały się od kilku miesięcy największe oczekiwania: czy i w jaki sposób uchwała Sejmu wpływa na status osób wybranych do Trybunału Konstytucyjnego na zajęte już miejsca sędziowskie ?
Kwestia ta została jednoznacznie rozstrzygnięta w początkowej części uchwały Sejmu. Warto przytoczyć odpowiednie jej fragmenty, a następnie dokonać ich analizy prawnej. Podkreślenia pochodzą od autora niniejszego artykułu.
Czytaj więcej
W środę Sejm przyjął projekt uchwały w sprawie Trybunału Konstytucyjnego. Stwierdzono w niej, że Julia Przyłębska nie ma uprawnień do kierowania Trybunałem, a trzech tzw. sędziów dublerów nie jest sędziami TK. Za przyjęciem uchwały głosowało 240 posłów, przeciw 197.
Co postanowił Sejm w uchwale z 6 marca 2024 roku?
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, działając w celu usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego oraz przywrócenia zgodności działalności Trybunału Konstytucyjnego z wymaganiami art. 7 i art. 194 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 6 ust. 1 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności /…/, wykonując wyroki Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie o sygn. K 34/15 /…/ i z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie o sygn. K 35/15 /…/ jak również wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie Xero Flor przeciwko Polsce (skarga nr 4907/18) i z 14 grudnia 2023 r. sprawie M.L. przeciwko Polsce (skarga nr 40119/21), stwierdza, że:
/…/