Adwokatura jako wolny zawód ma bezsprzecznie swoje miejsce w systemie organów ochrony prawa. Znakiem czasu jest to, iż wszelka aktywność adwokatury, jak również jej krytykowanie trafiają do opinii publicznej i są przedmiotem gorącej dyskusji. Debata toczy się także na forum wewnętrznym, ponieważ permanentnie stawiane są diagnozy sposobu postrzegania adwokatury. Dyskusja o tym, jak widzą adwokaturę osoby trzecie i jak widzą swój samorząd sami adwokaci, skłania do pogłębionej refleksji. Nie tylko o przyczynach takiego stanu rzeczy, ale przede wszystkim o zasadniczych rozwiązaniach. Dobrą ku temu okazją są adwokackie wydarzenia w założeniu poświęcone wizerunkowi adwokatury – zarówno te we Wrocławiu, jak i w Łodzi.
Trzeba zmienić stratega
Jest rzeczą znamienną, iż adwokatura potrzebuje przemyślanej strategii marketingowo-promocyjnej. Pojawiają się dokumenty określane jako strategie. Prowadzone są także kampanie. Szanując stanowisko i poglądy innych Autorów, pozwoliłem sobie zatem również przedstawić pewne propozycje. W zamierzeniu mają wpłynąć korzystnie na wizerunek polskiej adwokatury. Myślę o strategii obliczonej – co do zasady – na maksymalnie dwa-trzy lata. Rzeczywistość społeczno-gospodarcza zmienia się bowiem tak dynamicznie, iż planowanie przedsięwzięć na dłuższy okres będzie tylko abstrakcją.
Taka aranżacja powinna odbyć się z udziałem wyspecjalizowanego podmiotu, posiadającego doświadczenie w pracy z prawnikami. Krytyka dotychczasowych kontrahentów siłą rzeczy wymusi decyzję centralnych władz adwokatury o zmianie agencji lub również zasad współpracy. Przede wszystkim jednak przyszła kompleksowa strategia wizerunkowa musi zawierać starannie ułożony action plan. Niemniej trzeba szerszego i krytycznego spojrzenia na poszczególne formy aktywności wizerunkowej adwokatury.
Adwokat musi się specjalizować
Dyskusja o specjalizacjach zawodowych trwa w adwokaturze co najmniej od 2013 r. W 2016 r. zmiana przepisów korporacyjnych przez Naczelną Radę Adwokacką umożliwiła tworzenie w izbach adwokackich sekcji praktyków prawa. Kolebką sekcji tematycznych jest Warszawa, aczkolwiek projekt realizowany jest również przez Okręgową Radę Adwokacką w Krakowie; nowy dziekan ORA Kielce również zapowiedział ich utworzenie. Ideą sekcji (bliskiej niżej podpisanemu, co może rodzić podejrzenie o brak obiektywizmu jako jednemu ze współtwórców tej instytucji) jest m.in. kształtowanie wizerunku adwokata-specjalisty w danej dziedzinie prawa. W tym celu, utworzone w pierwszym kwartale 2016 r. sekcje zorganizowały już po kilka konferencji, debat, spotkań, warsztatów czy wykładów. Zapraszani są wybitni akademicy i praktycy (konferencja „Arbitraż - wyzwania i szanse"), czy też administracji rządowej (debata ekspercka – spotkanie łączone sekcji z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju). Zamierzeniem twórców sekcji było także to, by formalne powołanie się na afiliację do sekcji pozwoliło pozyskać nowego klienta albo zacieśnić współpracę.
Dotychczasowa aktywność sekcji pozwala mieć nadzieję, że taka pozytywna praktyka pozwoli adwokatom wyróżnić się na rynku. Znamienne jest również, że – oprócz działalności samokształceniowej, wizerunkowej i integracyjnej – sekcje mają odegrać ważną rolę w procesach stanowienia prawa. Debata ekspercka dała, miejmy nadzieję poważny, asumpt do współpracy w działalności prawodawczej z przedstawicielami strony rządowej. Współdziałanie w stanowieniu prawa to jedna z form wykonywania ustawowych zadań adwokatury, która będzie mieć pozytywny wpływ na wizerunek samorządu. Postulowane jest zatem tworzenie sekcji tematycznych w poszczególnych izbach i lobbowanie, by koleżanki i koledzy zechcieli zasilać ich struktury.