Współpraca gospodarcza Polska-Chiny

Polska świetnie poradziła sobie podczas globalnego kryzysu finansowego i jako jedyny kraj ?Unii Europejskiej odnotowała wzrost PKB. ?Chiny doceniają sukcesy Polski – pisze Xu Jian, ambasador ?Chińskiej Republiki Ludowej.

Publikacja: 14.05.2014 09:02

Współpraca gospodarcza Polska-Chiny

Foto: materiały prasowe

Polska jest największym partnerem handlowym Chin w Europie Środkowo-Wschodniej, a Chiny są największym partnerem handlowym Polski w Azji i trzecim źródłem importu dla Polski. W ciągu ostatnich lat chińsko-polskie stosunki handlowo-gospodarcze rozwijały się pomyślnie, a obszary współpracy nieustannie się poszerzają.

Dobre fundamenty

Podczas udanej wizyty prezydenta RP Bronisława Komorowskiego w Chinach pod koniec 2011 roku stosunki między Chinami a Polską zostały podniesione do rangi strategicznego partnerstwa, co stanowi mocny fundament polityczny dla dalszego rozwoju naszych stosunków gospodarczych.

Jesteśmy otwarci. Serdecznie zapraszamy polskie firmy do udziału w rozwoju Chin

W kwietniu 2012 roku premier Chin Wen Jiabao złożył oficjalną wizytę w Polsce. Podczas tej wizyty odbyło się pierwsze spotkanie przywódców Chin i państw Europy Środkowo-Wschodniej (1+16) w Warszawie, gdzie Chiny zaproponowały 12 propozycji na rzecz promocji bliższej współpracy w ramach formuły „1+16". 16 państw Europy Środkowo-Wschodniej pozytywnie zareagowało na – wymienione w ramce poniżej – ambitne propozycje zacieśnienia współpracy gospodarczej i politycznej między Chinami i regionem Europy Środkowo-Wschodniej.

Po tym wydarzeniu chińsko-polskie relacje handlowo-gospodarcze weszły w nowy etap. W 2013 roku w Bukareszcie odbyło się drugie spotkanie przywódców „1+16". Uczestniczące państwa opublikowały „Plan działania z Bukaresztu", wyznaczyły kierunek współpracy w sferach infrastruktury, transportu, handlu i inwestycji. Istotne dla realizacji tych celów jest m.in. bezpośrednie połączenie kolejowe Chengdu–Łódź, które przynosi chińsko-polskiej wymianie gospodarczej nową dynamikę.

Obecnie Chiny pracują nad strategiami nazywanymi „Pas ekonomiczny wzdłuż Drogi Jedwabnej" i „Morska Droga Jedwabna w wieku XXI". Dzięki temu istnieją wielkie możliwości i potencjał współpracy między naszymi krajami.

Chiny traktują bezpośrednie inwestycje jako jedną z najważniejszych metod rozwoju relacji gospodarczo-handlowej, popierają przedsiębiorstwa w delegacjach gospodarczych i badaniu rynku w Polsce; pomagają im w zapoznaniu się z przepisami i prawami polskimi; zachęcają ich do wniesienia wkładu w rozwój społeczny oraz w tworzenie miejsc pracy i do wykonania zobowiązań publicznych.

W ostatnich latach chińsko-polskie obroty handlowe powiększały się stabilnie. W roku 2008 obroty handlowe przekroczyły 10 mld dolarów, a w roku 2013 wynosiły 14,8 mld dolarów, eksport do Chin i import z Chin też uległy wzrostowi. Inwestowanie chińskich firm na rynku polskim miało dobrą tendencję, chińskie firmy aktywnie uczestniczyły w procesach prywatyzacyjnych polskich firm, 33 firmy mają inwestycje na rynku polskim. TCL Multimedia Technology Holdings, LIUGONG i TRI RING dokonały znaczących inwestycji – ok. 161 mln dolarów – bezpośrednich w polskie firmy i produkcję w Polsce.

Pierwsza chińska spółka Peixin International debiutowała na GPW. Bank of China oraz Industrial and Commercial Bank of China otworzyły swoje oddziały w Warszawie, a China Development Bank jest obecny na polskim rynku w poszukiwaniu dużych projektów inwestycyjnych. Trzeci największy producent telewizorów na świecie, TCL, niedawno ogłosił inwestycję w unowocześnienie swojej fabryki w Polsce i rozważa inwestycję w budowę centrum badań i rozwoju w Polsce.

W zeszłym roku wiele delegacji na różnym szczeblu z Chin przyjechało do Polski na wizytę i badanie rynku, wiele chińskich przedsiębiorstw aktywnie uczestniczy w projektach infrastrukturalnych, podobnie jest w dziedzinie energetyki. Liczba chińskich studentów w Polsce sięga 1100 i stale się zwiększa.

Współpraca handlowo-gospodarcza między firmami chińskimi a polskimi ma ogromny potencjał. Obecnie z powodu braku dobrej znajomości przepisów, otoczenia inwestycyjnego i zwyczajów polskich przez chińskie firmy obie strony doświadczały nieporozumień w niektórych projektach w okresie rosnącej aktywności inwestycyjnej. Są to jednak sporadyczne przypadki.

Problem na pewno będzie właściwie rozwiązywany przez dialog i konsultacje oparte na szczerych rozmowach i wzmacnianiu wzajemnego zaufania. Jesteśmy pewni, że sporadyczne przypadki nie będą miały negatywnego wpływu na dobrą tendencję rozwoju relacji handlowo-gospodarczej między nami.

Polska ma mocne strony

Stabilność polityczna w Polsce i nieustanny rozwój gospodarczy wzmacniają się wzajemnie. Polska świetnie poradziła sobie podczas globalnego kryzysu finansowego i jako jedyny kraj członkowski UE odnotowała wzrost PKB.

Chiny doceniają sukcesy Polski. Widzimy, że Polska odgrywa kluczową rolę w powstałym po stronie chińskiej Sekretariacie Współpracy Chin z państwami Europy Środkowo-Wschodniej.

Polska ma doskonałe położenie geograficzne w Europie Środkowej, na jej terytorium przecina się wiele międzynarodowych szlaków transportowych. Populacja 38 milionów obywateli i zasoby czynią z Polski największy rynek w regionie. Co istotne, w Polsce jest wielu bardzo dobrze wykształconych młodych ludzi, którzy znają języki obce i są niezwykle ambitni. Są to wartości również bardzo cenione w Chinach.

Polska jest krajem, który przyciągał najwięcej inwestycji zagranicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. W rankingu atrakcyjnych krajów przyciągających inwestycje zagraniczne, przygotowanym przez UNCTAD, Polska zajmuje 14. miejsce na świecie, czwarte miejsce w Europie. A w rankingu konkurencyjności produkcyjnej, opublikowanym przez Radę ds. Konkurencyjności USA i Deloitte, Polska zajmuje 14. miejsce na świecie, drugie miejsce – tuż po Niemczech – w Europie.

Inwestycje cieszą się poparciem twórców polskiej polityki gospodarczej – po spełnieniu licznych warunków można się ubiegać o wsparcie z funduszy UE, jednocześnie można zabiegać o inwestycje w specjalnych strefach ekonomicznych.

Strategie ?idą w tym samym kierunku

W listopadzie ubiegłego roku na III plenum Komitetu Centralnego KPCh – najważniejszego gremium politycznego podejmującego decyzje strategiczne dotyczące reform – podjęto decyzję o wdrożeniu ambitnego planu „wszechstronnych reform" obejmujących zmianę modelu rozwoju gospodarczego Chin, restrukturyzację i modernizację przemysłu i tworzenie nowego, otwartego systemu gospodarczego.

Rynek ma zacząć odgrywać największą rolę w rozwoju gospodarczym Chin. Handel i inwestycje mają się spotykać z mniejszą biurokracją, będzie na te dziedziny większa otwartość niż dotychczas.

Rząd chiński będzie w jeszcze większym stopniu zachęcać firmy i prywatnych inwestorów do inwestycji za granicą, przyspieszać proces negocjacji i podpisywania umów inwestycyjnych z państwami lub regionami.

Na tle globalizacji, w celu realizacji planu „wszechstronnych reform", Chiny będą kontynuować proaktywną strategię otwarcia, intensyfikować kontakty ze światem, rozwijać handel i współpracę w inwestycjach, finansach i w nowoczesnych technologiach w kontaktach z innymi państwami.

Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat obroty chińskiego importu towarowego przekroczą 10 bln dolarów, łączna wartość inwestycji zagranicznych przekroczy 500 mld dolarów. Ponad 500 mln osób – statystycznie – wyjeżdża rocznie za granicę jako turyści.

Polska przywiązuje dużą wagę do współpracy z Chinami. W celu zwiększenia eksportu do Chin oraz ułatwiania działania na rynku polskim chińskim inwestorom rząd polski uruchomił projekt „Go China", powstało Centrum Współpracy Gospodarczej Polska–Chiny. Został powołany Polski Międzyresortowy Komitet ds. Koordynacji. Głównym jego celem jest koordynacja współpracy z Chinami we wszystkich dziedzinach.

Wspólne cele strategii obu państw dają nową szansę na rozszerzenie i pogłębienie bilateralnej wymiany gospodarczej.

Wielkie możliwości

Chiny będą nadal tworzyć coraz lepsze otoczenie rynkowe i sprzyjające warunki inwestycyjne. Jesteśmy otwarci i serdecznie zapraszamy polskie przedsiębiorstwa do udziału w rozwoju Chin. Mamy nadzieję, że w procesie rozwoju konkurencyjności naszych gospodarek i naszych dwustronnych relacji gospodarczych Polska będzie również tworzyła coraz lepsze warunki dla chińskich przedsiębiorstw w Polsce, wspierała sprawiedliwe dla nich otoczenie oraz popierała lepsze przepisy zamówień publicznych.

Chiny i Polska mogą wiele zyskać na tej współpracy.

Wraz z pogłębieniem się stosunków dwustronnych obie strony mają możliwość wykorzystać istniejące szanse, rozwijać relacje gospodarcze, kierując się praktycznym, długofalowym i konstruktywnym podejściem, realizować osiągnięte przez przywódców obu krajów porozumienia. Oprócz tradycyjnej współpracy w dziedzinach rolnictwa, naukowo-technicznej i przemysłu miedziowego Chiny i Polska mają współpracować w sferach high-tech, czystej energii i infrastruktury, powiększać skalę i podnosić poziom współpracy, wzbogacać metody kooperacji, by uzyskać sukces i przynieść obu narodom praktyczne korzyści.

12 propozycji promowania współdziałania z krajami Europy Centralnej i Wschodniej

Propozycje zostały ogłoszone przez premiera Wen Jiabao w czasie szczytu premierów Chin i państw Europy Środkowo-Wschodniej ?w Warszawie w  kwietniu 2012 r.

1. Utworzenie sekretariatu do spraw współpracy pomiędzy Chinami i krajami Europy Centralnej i Wschodniej. Sekretariat będzie umiejscowiony w chińskim Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

2. Utworzenie specjalnej linii kredytowej o wartości 10 miliardów dolarów, z której część zostanie przeznaczona na pożyczki na warunkach preferencyjnych, z przeznaczeniem na wspólne projekty w takich obszarach jak infrastruktura, nowoczesne technologie i zielona ekonomia.

3. Utworzenie funduszu współpracy inwestycyjnej pomiędzy Chinami i krajami Europy Centralnej i Wschodniej, który w pierwszej fazie swego działania ma zapewnione 500 milionów ?dolarów.

4. Chiny wyślą misje promujące handel i inwestycje do krajów tego regionu i podejmą konkretne kroki w celu polepszenia bilateralnych umów dotyczących współpracy ekonomicznej i handlu.

5. Chiny będą zachęcać przedsiębiorców chińskich do współpracy z krajami Europy Centralnej i Wschodniej, by w każdym z nich utworzyć po jednej strefie ekonomicznej i technologicznej w ciągu najbliższych pięciu lat.

6. Chiny wyrażają gotowość do aktywnej współpracy z 16 krajami Europy Centralnej i Wschodniej w sferze finansowej w takich obszarach jak wymiana walutowa, lokalne umowy walutowe dla handlu międzynarodowego oraz ustanowienie w każdym kraju oddziałów banków, których celem będzie wzmacnianie wsparcia i usług dla praktycznej współpracy.

7. Ustanowienie komitetu doradczego ekspertów ds. stworzenia infrastruktury sieci transportowej między Chinami a krajami Europy Centralnej i Wschodniej. Z chińskim Ministerstwem Handlu w roli koordynatora oraz dobrowolnym udziałem 16 krajów Europy Centralnej i Wschodniej Chiny i kraje europejskie przystąpią do prac nad możliwością budowy sieci autostrad lub połączeń kolejowych poprzez tworzenie spółek joint venture, wspólne kontraktowanie lub inne metody współpracy.

8. Chiny proponują zorganizowanie forum dotyczącego współpracy kulturalnej pomiędzy Chinami i krajami Europy Centralnej i Wschodniej.

9. Chiny proponują zaoferowanie 5000 stypendiów dla 16 krajów Europy Centralnej i Wschodniej w ciągu pięciu lat, wspieranie instytutów i klas Konfucjusza w 16 krajach i zaproszenie 1000 studentów z tych krajów do studiowania języka chińskiego w Chinach.

10. Proponujemy stworzenie porozumienia na rzecz promocji turystyki pomiędzy Chinami i krajami Europy Centralnej i Wschodniej, które będzie koordynowane przez Chińską Administrację Turystyki.

11. Ustanowienie funduszu badawczego dotyczącego związków pomiędzy Chinami i krajami Europy Centralnej i Wschodniej. Chiny są gotowe przeznaczyć 2 miliony juanów rocznie na wsparcie wymiany akademickiej między instytutami badawczymi i uczonymi.

12. Chiny planują zorganizowanie forum młodych liderów politycznych z Chin i krajów Europy Centralnej i Wschodniej.

Polska jest największym partnerem handlowym Chin w Europie Środkowo-Wschodniej, a Chiny są największym partnerem handlowym Polski w Azji i trzecim źródłem importu dla Polski. W ciągu ostatnich lat chińsko-polskie stosunki handlowo-gospodarcze rozwijały się pomyślnie, a obszary współpracy nieustannie się poszerzają.

Dobre fundamenty

Pozostało 97% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację