Celem wykreślenia hipoteki należy dopełnić formalności i złożyć stosowny wniosek. Przepisy kreują wymóg współpracy wierzyciela hipotecznego z właścicielem nieruchomości w tym zakresie. Zgodnie bowiem z art. 100 ustawy z 6 lipca 1982 roku o księgach wieczystych i hipotece w razie wygaśnięcia hipoteki wierzyciel obowiązany jest dokonać wszelkich czynności umożliwiających wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej.
Wniosek o wykreślenie hipoteki
Wniosek o wykreślenie wpisu dotyczącego hipoteki w księdze wieczystej nieruchomości należy złożyć w wydziale ksiąg wieczystych sądu rejonowego właściwego miejscowo ze względu na położenie nieruchomości.
Wniosek o wykreślenie hipoteki składa się na formularzu KW-WPIS. Opłata od wniosku o wykreślenie hipoteki wynosi 100 zł. Potwierdzenie jej uiszczenia należy załączyć do wniosku.
Dodatkowo (choć w tym zakresie praktyka jest niejednolita) do wniosku załączyć należy zgodę wierzyciela hipotecznego na wykreślenie hipoteki (tzw. list mazalny) albo wyrok sądu stwierdzający nieważność umowy kredytowej stanowiącej podstawę wpisu hipoteki do ksiąg wieczystych.
Czytaj więcej
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w czerwcowym wyroku, po raz kolejny stanął po stronie frankowiczów. Wcześniej uznał, że wadliwą umowę kredytową można unieważnić na żądanie lub za zgodą konsumenta. Teraz stwierdził, że w przypadku unieważnienia umowy bank nie może domagać się od kredytobiorcy wynagrodzenia za korzystanie z kapitału.