Parki rozpychają się na rynku

Mimo rozwoju rynku handlowego w Polsce wciąż jest miejsce na nowe obiekty. Ale nie na każdy ich rodzaj.

Publikacja: 30.08.2024 04:30

Park handlowy w Pyrzycach (województwo zachodniopomorskie) – inwestycja spółki PKB Inwest Budowa

Park handlowy w Pyrzycach (województwo zachodniopomorskie) – inwestycja spółki PKB Inwest Budowa

Foto: mat. pras.

Pozwolenie na budowę parku handlowego w Pyrzycach dostała spółka PKB Inwest Budowa. Obiekt zaoferuje ok. 2 tys. mkw. powierzchni najmu. Ta sama firma wybuduje park handlowy w Nowej Rudzie. Utworzą go trzy budynki o powierzchni 5,7 tys. mkw. Rock Capital postawi kompleks handlowy (26 tys. mkw.) w Pruszczu Gdańskim. To kilka przykładów nowych inwestycji na rynku handlowym.

Nowe budynki

Z danych firmy doradczej CBRE wynika, że pod koniec II kw. 2024 r. w Polsce było ok. 14,25 mln mkw. tradycyjnej powierzchni handlowej. 34 proc. przypada na małe lub średnie miejscowości (do 150 tys. mieszkańców). Największą część zasobów stanowiły centra handlowe – 10,61 mln mkw., parki handlowe to 3,39 mln mkw., outlety – 253,2 tys. mkw.

– Udział parków handlowych jest większy w małych i średnich miejscowościach, stanowi 36 proc. powierzchni handlowej, w aglomeracjach jest to 19 proc. – wskazuje CBRE. – W Polsce powstaje ok. 70 budynków handlowych o powierzchni 579,7 tys. mkw. Aż 60 proc. budowanej powierzchni planowano oddać w 2024 r.

– Można jednak zakładać, że część inwestycji zostanie opóźniona i oddana w kolejnym roku – ocenia Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE. – 76 proc. powierzchni handlowej w budowie to parki handlowe. 58 proc. powstaje w małych lub średnich miejscowościach.

Z kolei z raportu firmy doradczej Colliers, który uwzględnia nieruchomości o powierzchni minimum 5 tys. mkw. (bez mniejszych obiektów, jak np. centra convenience), wynika, że w budowie jest 380 tys. mkw. powierzchni.

Zdaniem Mariusza Majkowskiego rynek handlowy w dużych miastach regionalnych i w Warszawie można uznać za nasycony tradycyjną powierzchnią handlową. – Jednak ciągle jest wiele lokalizacji w Polsce, gdzie można zbudować dobrze działającą galerię lub park handlowy – zaznacza. – Potrzebna jest dokładna analiza konkurencji i struktury najemców – podkreśla.

Według ekspertów CBRE, biorąc pod uwagę miasta powyżej 150 tys. mieszkańców, najbardziej nasycony powierzchnią handlową jest Lublin, Rzeszów i Gdańsk.

– Patrząc na całe aglomeracje, najwyższe nasycenie występuje w aglomeracji trójmiejskiej, warszawskiej i wrocławskiej – wskazuje Majkowski. Jak dodaje, miejsce na nowe obiekty jest w mniejszych miejscowościach, których mieszkańcy, aby zrobić większe zakupy niespożywcze, muszą dojeżdżać do większych miast. Eksperci CBRE mówią też o modernizacji starszych galerii handlowych, tak aby spełniały współczesne potrzeby konsumenta.

Z danych firmy Colliers wynika, że wskaźnik nasycenia centrami handlowymi w Polsce to 343 mkw. na 1 tys. mieszkańców.

– Mimo intensywnego rozwoju rynek wciąż oferuje przestrzeń do dalszych wzrostów, szczególnie w segmencie parków handlowych i konceptów food hall – ocenia Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers. – Największe nasycenie odnotowujemy w miastach od 100 do 200 tys. mieszkańców. Wśród nich wyróżniają się Koszalin, Opole, Płock czy Bielsko-Biała. Duże nasycenie odnotowujemy też w Lublinie, a także w niektórych ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców, jak Legnica, Nowy Sącz, Kalisz, Jelenia Góra. W tych miastach wskaźnik powierzchni handlowej na 1 tys. mieszkańców jest znacznie wyższy niż średnia krajowa, co może sugerować ograniczone możliwości dla nowych, dużych inwestycji – dodaje.

W części miast nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową spadło w wyniku zamknięć centrów handlowych. – Niektóre nieruchomości wracają do funkcji handlowej, jednak zazwyczaj w formacie parku handlowego. W największych aglomeracjach, jak Warszawa, Trójmiasto czy Kraków, właściciele częściej decydują się na zmianę funkcji i zwiększenie intensywności zabudowy. W efekcie zmniejsza się poziom nasycenia powierzchnią handlową – wyjaśnia ekspert.

Zagraniczne marki

Wojciech Wojtowicz zauważa, że największe miasta nadal przyciągają inwestorów, zwłaszcza obiektów specjalistycznych, jak wielofunkcyjne koncepty czy food halle, a także lokale handlowe przy ulicach. – Duży potencjał rozwoju oferują mniejsze ośrodki miejskie i przedmieścia największych aglomeracji. To właśnie w takich lokalizacjach deweloperzy są najbardziej aktywni. Przykłady takich inwestycji mamy m.in. w Białej Podlaskiej, Gorzowie Wielkopolskim czy Ostródzie, gdzie wciąż jest duże zapotrzebowanie na nowoczesne przestrzenie handlowe – wskazuje.

Pytany o preferencje konsumentów ekspert Colliersa mówi, że coraz bardziej skłaniają się oni ku parkom handlowym. – A w największych miastach – także ku nowoczesnym formatom sprzedaży, jak obiekty wielofunkcyjne czy food halle – mówi Wojtowicz. – Klienci cenią parki handlowe m.in. za wygodę, szeroki wybór marek, zwłaszcza w segmencie ekonomicznym, dyskontowym i off-price. Parki handlowe są często ulokowane blisko osiedli mieszkaniowych, są więc atrakcyjne, jeśli chodzi o codzienne zakupy.

Rynek handlowy w Polsce przyciąga zagraniczne marki.

– W kategorii gastronomia w I półroczu br. pojawiła się Veselka, która zdecydowała się na otwarcie lokalu w Browarach Warszawskich. W stolicy otwarto też pierwsze lokale pochodzącej z Rumunii sieci piekarni Luka, a w Łodzi zapowiedziano debiut konceptu Rebernia – wskazuje Wojtowicz. – Nowe sklepy w Warszawie otworzyły też marki modowe, jak Answear.com i Made by Society, które na debiut wybrały Fabrykę Norblina i Westfield Arkadię. Marka modowa Jack & Jones otworzyła sklep we Wrocław Fashion Outlet. W kategorii akcesoriów i biżuterii do Polski weszła marka House of Diamonds, która zainwestowała w lokal w Fabryce Norblina. Specjalizująca się w akcesoriach do elektroniki marka Kamalion na pierwszą lokalizację wybrała Galerię Bałtycką w Gdańsku. Zapowiedziała też, że do końca roku otworzy kilkadziesiąt kolejnych punktów m.in. w: Warszawie, Krakowie, Szczecinie, Katowicach, Kielcach i Poznaniu.

Pozwolenie na budowę parku handlowego w Pyrzycach dostała spółka PKB Inwest Budowa. Obiekt zaoferuje ok. 2 tys. mkw. powierzchni najmu. Ta sama firma wybuduje park handlowy w Nowej Rudzie. Utworzą go trzy budynki o powierzchni 5,7 tys. mkw. Rock Capital postawi kompleks handlowy (26 tys. mkw.) w Pruszczu Gdańskim. To kilka przykładów nowych inwestycji na rynku handlowym.

Nowe budynki

Pozostało 93% artykułu
Nieruchomości komercyjne
Warimpex opuszcza Rosję
Nieruchomości komercyjne
Rośnie aktywność inwestorów na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce
Nieruchomości komercyjne
LifeSpot kupuje mieszkania na wynajem od Cavare
Nieruchomości komercyjne
Jest jeszcze dużo miejsca na nowe parki handlowe
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nieruchomości komercyjne
Jesienne ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce