Muzeum POLIN przygotowuje się do jubileuszu dziesięciolecia

Obraz Wilhelma Sasnala i dokument „Kim jesteśmy” Mikołaja Grynberga uzupełniły wystawę stałą muzeum „1000 lat historii Żydów polskich”.

Publikacja: 16.07.2024 11:03

Wilhelm Sasnal „Bez Tytułu”, 2016. Z Kolekcji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Wilhelm Sasnal „Bez Tytułu”, 2016. Z Kolekcji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Foto: Materiały prasowe

Ekspozycja w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie została rozbudowana i uaktualniona o wątki współczesne, po 1989 roku.

W filmie Mikołaj Grynberg rozmawia z przedstawicielami różnych pokoleń o żydowskich korzeniach, pytając ich, kim się czują, jakim domem jest dla nich Polska, czy podwójna tożsamość, o której często dowiedzieli się niespodziewanie, wzbogaca ich, czy stwarza problemy.

- To są polscy Żydzi w różnym wieku, z różnych ośrodków, z dużych miast i z mniejszych miejscowości, część z nich jest religijna, część nie jest. Część dowiedziała się późno o tym, że są Żydami, część wychowała się w laickich żydowskich rodzinach. Pytam się ich, kim są. – tłumaczy Mikołaj Grynberg. - Pytam się, czy są Polkami, Polakami, czy też Żydówkami, Żydami. Każdy odpowiada po swojemu, a dla części jest to rozmowa, która nigdy nie odbyła się publicznie, albo rozmowa, której nie zdążyli przeprowadzić w swoich rodzinach.

Dokument Mikołaja Grynberga

Grynberg - pisarz, reporter i fotograf, finalista Nagrody Literackiej „Nike” i laureat Warszawskiej Premiery Literackiej zadebiutował jako reżyser w 2021 roku filmem „Dowód tożsamości”. Premiera pełnoekranowej wersji filmu odbyła się wówczas na Warsaw Jewish Film Festival. W Galerii „Powojnie” Muzeum POLIN możemy teraz oglądać skróconą 10-minutową wersję filmu, dostosowaną do narracji wystawy.

-Wydawało się nam, że po 1989 roku polskie społeczeństwo i wszystkie mniejszości, które je współtworzą, czeka bezpieczna i stabilna przyszłość. Czy tak się stało? Jak dziś czują się polscy Żydzi i Żydówki? Na to pytanie próbujemy odpowiedzieć w nowej aranżacji ostatniej przestrzeni wystawy stałej, dotyczącej życia żydowskiego dziś. –uzupełnia Joanna Fikus, kierowniczka działu wystaw Muzeum POLIN

Dokument jest już prezentowany w nowo zaaranżowanej przestrzeni, zaprojektowanej przez pracownię architektoniczną WWAA, przebudowanej dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy, Européenne du Musée de l'Histoire des Juifs de Pologne POLIN oraz Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.

Czytaj więcej

Mural Wilhelma Sasnala na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim odsłonięto w Muzeum POLIN

Obecnie ta część przestrzeni tworzy symboliczny „dom” o niebieskich ścianach z filmowym ekranem na jednej z nich. Dominujący kolor niebieski - jak wyjaśnia Natalia Paszkowska ze studia WWAA – nawiązuje do naturalnego barwnika tchelet, który w starożytności służył do barwienia frędzli w rogach ubrania.

Pejzaż Wilhelma Sasnala

Jedna ze ścian „domu” tworzy okno, otwarte na obraz Wilhelma Sasnala „Bez tytułu” (przedstawiający pejzaż z rowerem). Wcześniej obraz prezentowany był w Muzeum POLIN na głośnej wystawie monograficznej Wilhelma Sasnala „Taki pejzaż” w 2021 roku. Następnie został podarowany przez artystę do kolekcji Muzeum POLIN..

Współczesny polski pejzaż widoczny w obrazie Wilhelma Sasnala niepokoi reminiscencjami przeszłości, ożywiając pamięć o Zagładzie, bo tłem obrazu jest wieża byłego obozu koncentracyjnego. Artysta stawia pytanie, jak bardzo pamięć przeszłości kształtuje naszą teraźniejszość ?

- To obraz, który powinien się znaleźć na wystawie stałej. Wydał nam się idealnie pasować do opowieści o polskim współczesnym pejzażu i cieniu Zagłady, jaki wciąż się na nim kładzie. Ten obraz ma w sobie pozorną idylliczność, element współczesności - czyli rower - i cień Zagłady w postaci obozu koncentracyjnego na Majdanku" - wyjaśnia Joanna Fikus.

Nowa Galeria Rotacyjna w POLIN

Muzeum „POLIN” uruchomiło także nową Galerię Rotacyjną (w dotychczas pustej przestrzeni, sąsiadującej z wystawa stałą). Obecnie galeria prezentuje prace dziewięciorga współczesnych artystek i artystów, żyjących w Polsce Żydów, mówiące o trudnym dziedzictwie” i złożonych problemach współczesności.

Organizatorzy Galerii Rotacyjnej piszą, że: - Odniesieniem dla tej idei są słowa Mariana Turskiego wypowiedziane w imieniu mieszkających w Polsce osób żydowskich: „Jesteśmy tutaj”. To zdanie zawiera nie tylko przypomnienie o wspólnej historii, ale też zwraca uwagę na międzykulturowe, współtworzone i współdoświadczane przez Żydów i Żydówki, „tu i teraz”.

Indywidualne pokazy instalacji wizualnych, dźwiękowych, performansów. projektów interdyscyplinarnych trwają do 25 września. Następnie wszystkie prace przedstawione zostaną na wspólnej ekspozycji „Jesteśmy tutaj” (28 września – 4 listopada). W projekcie uczestniczą: Dominika Laster, Gabi von Seltmann, Alex Roth, Maria Ka, Majk Hercberg, Kamila Czosnyk, Hana Umeda, Zofia Janina Borysiewicz i Julie Weitz.

Muzeum POLIN będzie świętować 10. urodziny jesienią 2024 roku.

Ekspozycja w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie została rozbudowana i uaktualniona o wątki współczesne, po 1989 roku.

W filmie Mikołaj Grynberg rozmawia z przedstawicielami różnych pokoleń o żydowskich korzeniach, pytając ich, kim się czują, jakim domem jest dla nich Polska, czy podwójna tożsamość, o której często dowiedzieli się niespodziewanie, wzbogaca ich, czy stwarza problemy.

Pozostało 92% artykułu
Malarstwo
Wystawa prac Józefa Chełmońskiego w Warszawie. Reporterska brawura i kontemplacja natury
Malarstwo
Profesor Antoni Fałat nie żyje. „Straciliśmy wybitnego artystę”
Malarstwo
Wystawa w Londynie. Spełnione życzenie van Gogha
Malarstwo
Salvador Dali: surrealistyczne wizje i naukowe pasje geniusza
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Malarstwo
Austriacka wystawa dzieł sztuki zrabowanych przez nazistów