Muzeum POLIN przygotowuje się do jubileuszu dziesięciolecia

Obraz Wilhelma Sasnala i dokument „Kim jesteśmy” Mikołaja Grynberga uzupełniły wystawę stałą muzeum „1000 lat historii Żydów polskich”.

Publikacja: 16.07.2024 11:03

Wilhelm Sasnal „Bez Tytułu”, 2016. Z Kolekcji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Wilhelm Sasnal „Bez Tytułu”, 2016. Z Kolekcji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Foto: Materiały prasowe

Ekspozycja w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie została rozbudowana i uaktualniona o wątki współczesne, po 1989 roku.

W filmie Mikołaj Grynberg rozmawia z przedstawicielami różnych pokoleń o żydowskich korzeniach, pytając ich, kim się czują, jakim domem jest dla nich Polska, czy podwójna tożsamość, o której często dowiedzieli się niespodziewanie, wzbogaca ich, czy stwarza problemy.

- To są polscy Żydzi w różnym wieku, z różnych ośrodków, z dużych miast i z mniejszych miejscowości, część z nich jest religijna, część nie jest. Część dowiedziała się późno o tym, że są Żydami, część wychowała się w laickich żydowskich rodzinach. Pytam się ich, kim są. – tłumaczy Mikołaj Grynberg. - Pytam się, czy są Polkami, Polakami, czy też Żydówkami, Żydami. Każdy odpowiada po swojemu, a dla części jest to rozmowa, która nigdy nie odbyła się publicznie, albo rozmowa, której nie zdążyli przeprowadzić w swoich rodzinach.

Dokument Mikołaja Grynberga

Grynberg - pisarz, reporter i fotograf, finalista Nagrody Literackiej „Nike” i laureat Warszawskiej Premiery Literackiej zadebiutował jako reżyser w 2021 roku filmem „Dowód tożsamości”. Premiera pełnoekranowej wersji filmu odbyła się wówczas na Warsaw Jewish Film Festival. W Galerii „Powojnie” Muzeum POLIN możemy teraz oglądać skróconą 10-minutową wersję filmu, dostosowaną do narracji wystawy.

-Wydawało się nam, że po 1989 roku polskie społeczeństwo i wszystkie mniejszości, które je współtworzą, czeka bezpieczna i stabilna przyszłość. Czy tak się stało? Jak dziś czują się polscy Żydzi i Żydówki? Na to pytanie próbujemy odpowiedzieć w nowej aranżacji ostatniej przestrzeni wystawy stałej, dotyczącej życia żydowskiego dziś. –uzupełnia Joanna Fikus, kierowniczka działu wystaw Muzeum POLIN

Dokument jest już prezentowany w nowo zaaranżowanej przestrzeni, zaprojektowanej przez pracownię architektoniczną WWAA, przebudowanej dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy, Européenne du Musée de l'Histoire des Juifs de Pologne POLIN oraz Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.

Czytaj więcej

Mural Wilhelma Sasnala na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim odsłonięto w Muzeum POLIN

Obecnie ta część przestrzeni tworzy symboliczny „dom” o niebieskich ścianach z filmowym ekranem na jednej z nich. Dominujący kolor niebieski - jak wyjaśnia Natalia Paszkowska ze studia WWAA – nawiązuje do naturalnego barwnika tchelet, który w starożytności służył do barwienia frędzli w rogach ubrania.

Pejzaż Wilhelma Sasnala

Jedna ze ścian „domu” tworzy okno, otwarte na obraz Wilhelma Sasnala „Bez tytułu” (przedstawiający pejzaż z rowerem). Wcześniej obraz prezentowany był w Muzeum POLIN na głośnej wystawie monograficznej Wilhelma Sasnala „Taki pejzaż” w 2021 roku. Następnie został podarowany przez artystę do kolekcji Muzeum POLIN..

Współczesny polski pejzaż widoczny w obrazie Wilhelma Sasnala niepokoi reminiscencjami przeszłości, ożywiając pamięć o Zagładzie, bo tłem obrazu jest wieża byłego obozu koncentracyjnego. Artysta stawia pytanie, jak bardzo pamięć przeszłości kształtuje naszą teraźniejszość ?

- To obraz, który powinien się znaleźć na wystawie stałej. Wydał nam się idealnie pasować do opowieści o polskim współczesnym pejzażu i cieniu Zagłady, jaki wciąż się na nim kładzie. Ten obraz ma w sobie pozorną idylliczność, element współczesności - czyli rower - i cień Zagłady w postaci obozu koncentracyjnego na Majdanku" - wyjaśnia Joanna Fikus.

Nowa Galeria Rotacyjna w POLIN

Muzeum „POLIN” uruchomiło także nową Galerię Rotacyjną (w dotychczas pustej przestrzeni, sąsiadującej z wystawa stałą). Obecnie galeria prezentuje prace dziewięciorga współczesnych artystek i artystów, żyjących w Polsce Żydów, mówiące o trudnym dziedzictwie” i złożonych problemach współczesności.

Organizatorzy Galerii Rotacyjnej piszą, że: - Odniesieniem dla tej idei są słowa Mariana Turskiego wypowiedziane w imieniu mieszkających w Polsce osób żydowskich: „Jesteśmy tutaj”. To zdanie zawiera nie tylko przypomnienie o wspólnej historii, ale też zwraca uwagę na międzykulturowe, współtworzone i współdoświadczane przez Żydów i Żydówki, „tu i teraz”.

Indywidualne pokazy instalacji wizualnych, dźwiękowych, performansów. projektów interdyscyplinarnych trwają do 25 września. Następnie wszystkie prace przedstawione zostaną na wspólnej ekspozycji „Jesteśmy tutaj” (28 września – 4 listopada). W projekcie uczestniczą: Dominika Laster, Gabi von Seltmann, Alex Roth, Maria Ka, Majk Hercberg, Kamila Czosnyk, Hana Umeda, Zofia Janina Borysiewicz i Julie Weitz.

Muzeum POLIN będzie świętować 10. urodziny jesienią 2024 roku.

Ekspozycja w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie została rozbudowana i uaktualniona o wątki współczesne, po 1989 roku.

W filmie Mikołaj Grynberg rozmawia z przedstawicielami różnych pokoleń o żydowskich korzeniach, pytając ich, kim się czują, jakim domem jest dla nich Polska, czy podwójna tożsamość, o której często dowiedzieli się niespodziewanie, wzbogaca ich, czy stwarza problemy.

Pozostało 92% artykułu
Malarstwo
Wystawa w Londynie. Spełnione życzenie van Gogha
Malarstwo
Salvador Dali: surrealistyczne wizje i naukowe pasje geniusza
Malarstwo
Austriacka wystawa dzieł sztuki zrabowanych przez nazistów
Malarstwo
Portret marszałka Józefa Piłsudskiego znaleziony na strychu
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Malarstwo
Lech Majewski ożywił obrazy Jacka Malczewskiego. Wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu