Mural Wilhelma Sasnala na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim odsłonięto w Muzeum POLIN

Miał znaleźć się na ścianie jednego z bloków na terenie Muranowa w Warszawie , ale jego mieszkańcy zaprotestowali, argumentując, że codzienne obcowanie z nim może być trudne. Dlatego został wewnątrz muzeum.

Publikacja: 22.10.2023 10:00

Mural Wilhelma Sasnala

Mural Wilhelma Sasnala

Foto: Monika Kuc

Czarno biały mural przedstawia konturowo sylwetki dwóch postaci. Na pierwszym planie ciemnowłosą kobietę, a za nią niemieckiego żołnierza w hełmie, który ma na ramieniu karabin. Żołnierz trzyma kobietę za ramię. Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN podkreśla w opisie, że bezbronna, ale dumnie wyprostowana kobieta, prowadzona w czasie II wojny na terenie getta przez żołnierza, symbolizuje przeciwstawianie się złu w obronie ludzkiej godności nawet wtedy, kiedy nie ma szans na ocalenie.

Dla całorocznego programu Muzeum przyjęło hasło „Nie bądź obojętny”, by krytyczną refleksją objąć nie tylko historię, ale także współczesność i przyszłość.

Mural Sasnala jest uniwersalny w wymowie. - Z jednej strony oddaje hołd tym, którzy zginęli, z drugiej – przypomina o konsekwencjach obojętności, przed którymi ostrzegał Marian Turski: „nawet się nie obejrzymy, jak na nas, jak na naszych potomków, «jakieś Auschwitz» nagle spadnie z nieba”.

Murale Sasnala w Warszawie

Podczas spotkania z artystą, towarzyszącemu odsłonięciu muralu, Wilhelm Sasnal opowiadał, że wykorzystał do jego stworzenia sekwencję niemieckich zdjęć, na które się natknął, pokazujących ludzi wyprowadzanych z bunkra, wśród których była przedstawiona kobieta. Mural powstał na podstawie rysunku tuszem namalowanego na papierze na kartce papieru

Jest mocny, ale oszczędny w środkach wyrazu; przypomina grafikę. Szczegóły zdjęć zostały na nim usunięte, widoczne są tylko dwie postacie.

Warto dodać, że nie jest to pierwszy mural,który artysta stworzył w Warszawie. W Muzeum Powstania Warszawskiego w Ogrodzie Różanym można oglądać mural, upamiętniający powstańców. Na pozór przedstawia żółte bratki na czarnym tle. Po uważniejszym spojrzeniu widać, że kwiaty zmieniają się w czaszki, czy twarze zjaw.

Kolejny mural jest portretem Jacka Kuronia na ścianie szkoły jego imienia, który powstał na podstawie zdjęcia opozycjonisty po jego pierwszym aresztowaniu w czasach PRLu.

Sztuka odpowiedzialności publicznej

Wilhelm Sasnal, absolwent krakowskiej ASP (dyplom w 1999 roku), jest wybitnym polskim malarzem. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach na całym świecie, m.in. w nowojorskich Museum of Modern Art i Solomon R. Guggenheim Museum, Tate Modern w Londynie, Van Abbemuseum w Eindhoven, Fondation Beyeler w Bazylei oraz w warszawskich instytucjach takich jak Muzeum POLIN, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki i Centrum Sztuki Współczesnej. W 2006 roku Wilhelm Sasnal dostał nagrodę im. Vincenta van Gogha, przyznawaną przez Bonnefanten Museum w Maastricht. W 2021 roku w Muzeum POLIN miał indywidualną wystawę „Taki pejzaż”.

Tematem piątkowego spotkania z artystą w Muzeum POLIN, prowadzonego przez historyka sztuki Jakuba Banasiaka, była sztuka w przestrzeni publicznej. Sasnal mówił, że mural jest sztuką odpowiedzialności publicznej, a jego projekt jest formą upamiętnienia traumatycznych wydarzeń, które nieraz bywają wypierane ze zbiorowej pamięci. Artysta czerpie ze sztuki zaangażowanej, bo wierzy, że może ona zmieniać świat.

Czarno biały mural przedstawia konturowo sylwetki dwóch postaci. Na pierwszym planie ciemnowłosą kobietę, a za nią niemieckiego żołnierza w hełmie, który ma na ramieniu karabin. Żołnierz trzyma kobietę za ramię. Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN podkreśla w opisie, że bezbronna, ale dumnie wyprostowana kobieta, prowadzona w czasie II wojny na terenie getta przez żołnierza, symbolizuje przeciwstawianie się złu w obronie ludzkiej godności nawet wtedy, kiedy nie ma szans na ocalenie.

Pozostało 83% artykułu
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”