Jan Piotr Norblin (1745-1830), był Francuzem, ale w Polsce spędził trzydzieści lat, stając się jednym z czołowych artystów epoki stanisławowskiej, który dał początek polskiemu malarstwu rodzajowemu.
Miał 29 lat, gdy przybył do Polski na zaproszenie Adama i Izabeli Czartoryskich. Początkowo został zatrudniony jako nauczyciel rysunku ich dzieci, szybko jednak zyskał sławę jako nadworny dekorator i malarz arystokratycznej rodziny.
W swojej twórczości nawiązywał m.in. do stylu rokokowego spod znaku Antoine’a Watteau i Jeana-Honore Fragonarda. Z powodzeniem malował i rysował pełne wdzięku kompozycje fête galante – sielankowe sceny przedstawiające wytworne towarzystwo podczas plenerowych zabaw.
Także król Stanisław August Poniatowski docenił wkrótce sztukę Norblina i kilka jego prac nabył do swojej kolekcji. Efektem kontaktów z królem są m.in. po raz pierwszy prezentowane barwne gwasze, przedstawiające Łazienki Królewskie, na których rozpoznajemy dobrze znane fragmenty parku, np. „Widok z tarasu Pałacu na Wyspie”. Ale też oglądamy malarskie kompozycje, w których malarz wizualizował elementy jeszcze wówczas nieistniejące, a dopiero projektowane, jak np. pomnik Jana III przy Agrykoli.
Artysta sporo prac poświecił również teatrowi, który pociągał go od czasów paryskich studiów. Chętnie malował zwłaszcza plenerowe teatrzyki, w których występowali akrobaci i lalkarze z marionetkami. Uwieczniał bohaterów commedii dell’arte: Poliszynela i Guignola i występy wędrownych grajków.