Według przyjętego we wtorek przez Radę Ministrów projektu ustawy konsumenci poszkodowani wskutek nieuczciwych praktyk przedsiębiorców będą mogli na nowy sposób dochodzić swoich praw.
Ustawa implementująca (z półtorarocznym opóźnieniem) unijną dyrektywę 2020/1828 w sprawie powództw przedstawicielskich ma wprowadzić nowy model wytaczania takich powództw przeciwko przedsiębiorcom przed sądem powszechnym. Chodzi m.in. o odszkodowanie, naprawę, obniżenie ceny czy zwrot zapłaty.
Takie postępowania będą mogły się toczyć niezależnie od tych prowadzonych przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli wyda on decyzję uznającą naruszenie praw konsumenckich – otworzy to drogę do procedury cywilnej w sądzie.
Organizacje konsumentów przejdą weryfikację
Jednym z podstawowych celów ustawy ma być zapewnienie, aby organizacje profesjonalnie reprezentujące konsumentów w takich postępowaniach sądowych rzeczywiście broniły ich interesów. Do ich zadań statutowych ma należeć zapewnienie ochrony interesów konsumentów i nieosiąganie zysku. Taka organizacja będzie musiała prowadzić działalność na rzecz ochrony interesów konsumentów od co najmniej 12 miesięcy.
Weryfikacja obejmuje także kwestie związane z finansowaniem sporów przez stronę trzecią. Takiego finansowania nie będzie mógł udzielać bezpośredni konkurent firmy, przeciwko której konsumenci będą występowali z pozwami o odszkodowania. Rejestr podmiotów upoważnionych ma prowadzić prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.