Robimy wszystko, żeby nie zatrzymać się na stacji Inflacja

Lista działań, które podejmujemy, by poradzić sobie z kłopotami, rosnącymi kosztami i skutkami inflacji, jest długa – mówią Witold Pawelski, prezes zarządu i wspólnik Gatta, oraz Piotr Słupski, doradca ds. finansów i restrukturyzacji.

Publikacja: 27.04.2023 03:00

Witold Pawelski, prezes zarządu i wspólnik Gatta (z lewej), oraz Piotr Słupski, doradca ds. finansów

Witold Pawelski, prezes zarządu i wspólnik Gatta (z lewej), oraz Piotr Słupski, doradca ds. finansów i restrukturyzacji

Foto: mat. pras.

Gatta w zasadzie zakończyła restrukturyzację. Jakie były w niej kluczowe momenty?

Witold Pawelski (WP): Te najważniejsze to przekonanie największych wierzycieli, czyli instytucji finansowych, do nowych warunków spłaty zadłużenia, poprzedzone miesiącami wewnętrznych prac nad przygotowaniem i wdrożeniem planu restrukturyzacji. Mógł on powstać dzięki zaangażowaniu całego zespołu menedżerskiego, w tym oczywiście we współpracy z zarządcą sanacyjnym powołanym do prowadzenia tego postępowania. Proces był bardzo złożony i wymagał podjęcia bardzo trudnych decyzji, związanych z cięciem kosztów, m.in. poprzez redukcję zatrudnienia i renegocjację lub odstąpienie od umów z galeriami handlowymi. Czyli tego wszystkiego, co jest esencją każdej restrukturyzacji. Tyle że do wszystkich związanych z nią wyzwań doszły jeszcze dwa zewnętrzne: pandemia Covid-19 oraz rosnąca inflacja. Przez ostatni rok koszty rosły w niespotykanym tempie.

Co trzeba zrobić, żeby móc funkcjonować w takich warunkach? Czy z inflacją można wygrać?

Piotr Słupski (PS): Był to dodatkowy kłopot, którego przecież nie można było wcześniej przewidzieć. W 2021 roku wzrost cen i usług konsumpcyjnych wyniósł 5,1 proc. Już to było utrudnieniem, ale przewidywalnym.

Restrukturyzacja sama w sobie oznacza permanentne zmiany. Zamykając etapy tego procesu, stajemy przed kolejnymi wyzwaniami i jest tak, że kiedy uporamy się z jednym problemem, natychmiast pojawia się jeszcze jeden. Kosztów nie można ciąć w nieskończoność. Zawsze pozostają chociażby wynagrodzenia pracowników oraz koszty utrzymania majątku, bez którego nie da się produkować i sprzedawać. Ale procesy możemy usprawniać niemal bez końca. Dla przykładu przedsiębiorstwa takie jak my, bardzo cierpią z powodu wzrostu cen energii czy też szeroko rozumianych mediów oraz cen surowców. Z racji statusu naszej firmy, czyli dużego przedsiębiorstwa, nie zostaliśmy objęci działaniami osłonowymi, a musimy konkurować na rynku z podmiotami małymi i średnimi, które otrzymały wsparcie m.in. z tytułu tzw. taniego prądu.

Czytaj więcej

Fake newsy podkopują euro

W tej sytuacji z inflacją nie wygramy inaczej niż wzrostem efektywności operacyjnej. Przed rozpoczęciem procesu sanacji nasze zużycie energii było większe o ok. 8 proc. niż w chwili obecnej, uwzględniając oczywiście tę samą miarę produktu. Jednocześnie produkujemy tyle samo wyrobów, a mimo tego zużywamy mniej wody i mniej pary technologicznej. Oszczędności sięgają w niektórych przypadkach nawet 10 proc. tego, co było nam niezbędne przed restrukturyzacją. Udało się to dzięki inwestycjom, ale przede wszystkim usprawnieniom w zarządzaniu. Restrukturyzacja klasyczna, związana z cięciem kosztów, dla nas jest tylko wstępem do zmian. Chodzi tutaj przede wszystkim o procesy zarządcze, korzystamy z najlepszych dostępnych narzędzi i praktyk, które w naszych przypadkach bazują na najlepszych rozwiązaniach informatycznych w branży. To z kolei pozwoliło na zmniejszenie liczby przezbrojeń i skrócenie czasu postoju maszyn. Wszystko to pozwala oczywiście poprawić efektywność.

Ale chyba zmniejszenie rachunków za energię i inne media w przypadku Gatty nie jest jedynym pomysłem na funkcjonowanie w przyszłości?

WP: Ucieczką przed inflacją jest również konieczność konkurowania między innymi z chińskim importem, czyli z dostawcami niskokosztowymi, oraz poszukiwanie nisz rynkowych. W szczególności takich, gdzie klient wymaga od dostawcy zachowania ustalonych standardów. Mogą one dotyczyć jakości, ochrony środowiska czy też polityki zatrudnienia i szeroko rozumianej społecznej odpowiedzialności biznesu. Od zawsze firma Gatta jako lider, zwłaszcza na rynku rajstop, poszukiwała nowinek technologicznych. Dzisiaj dzięki temu mamy w ofercie rajstopy antystatyczne, które są pierwszym takim produktem na świecie. Jesteśmy dostawcami dla służb mundurowych, w tym dla armii europejskich, które wymagają odpowiednich certyfikatów jakościowych, ale i związanych z polityką zatrudnienia, czyli umów o pracę, zasad związanych z higieną produkcji, użytymi surowcami i polityką CSR, co niejako eliminuje dostawców dalekowschodnich, którzy tym wymogom nie są w stanie sprostać. To z kolei pozwala na ucieczkę od konkurowania wyłącznie na rynkach masowych, gdzie jedynym kryterium jest cena.

Czytaj więcej

Opieka domowa opiera się kryzysom

Czy z powodu inflacji podnieśliście ceny?

WP: Tak, w ciągu ostatniego roku zmuszeni byliśmy podnieść ceny dwukrotnie. Pierwszy raz jeszcze w 2022 r., z powodu wzrostu kosztów surowców i energii. Tylko ceny energii zwiększyły się w pewnym momencie nawet pięciokrotnie w porównaniu z okresem sprzed połowy 2022 r. Dziś są one trzykrotnie wyższe. Ceny surowców siłą rzeczy też musiały wzrosnąć, i to do tego stopnia, że musieliśmy dywersyfikować dostawy i zaczęliśmy kupować poza Europą. Wzrost płacy minimalnej spowodował zwiększenie naszego budżetu wynagrodzeń o ok. 10 proc. W każdym przypadku poziom wzrostu naszych cen minimalizowaliśmy wspomnianymi wewnętrznymi oszczędnościami i poprawą efektywności.

Czy cięcie kosztów, wzrost efektywności, poszukiwanie tańszych dostawców to wszystko? Co w takiej sytuacji można zrobić?

PS: Znacząco także zmieniliśmy strategię. Poszliśmy w kierunku lokowania na rynku produktów, których nie są w stanie zaoferować firmy importujące towary z Azji. Bo tam brakuje odpowiedniego parku maszynowego czy procesów zarządzania i know-how. Dobrym przykładem jest odzież sportowa, jaką produkujemy dla wiodących marek Gym Glamour, 4F, Alpinus. Rozwijamy też produkcję pod marką własną Gatta Active. Produkujemy coraz więcej bielizny. Ucieczka przed inflacją to również poszukiwanie nisz rynkowych. Dobrym przykładem są tutaj np. skarpety antykleszczowe z linii Contra Borelia. To absolutna nowość na rynku. Pozwalają one uchronić użytkownika przed zagrożeniem, jakim są ukąszenia kleszczy i ich następstwa, jak np. borelioza. Ten produkt jest wynikiem własnych prac przy wsparciu instytutów badawczych, a oferta skierowana jest zarówno do klientów detalicznych, jak i instytucjonalnych. Mam tu na myśli przede wszystkim leśników.

Jak w takim razie chcecie, by Gatta była postrzegana w przyszłości?

WP: Jako marka innowacyjna, oferująca wysokiej jakości produkty we wszystkich kategoriach „blisko ciała”. Zdajemy sobie również sprawę z tego, że zmieniają się trendy i tendencje. Dlatego zdecydowaliśmy się na rebranding i wprowadzenie nowego logotypu oraz nową strategię, która spowoduje, że będziemy postrzegani jako marka innowacyjna, dbająca o wygodę zwłaszcza kobiet, głównych odbiorców naszych produktów. Do tego przyjazna środowisku.

Czy zmiany strategii dotyczą także sprzedaży?

PS: Restrukturyzacja i inflacja zmusiły nas do zamknięcia kilkudziesięciu najmniej efektywnych własnych salonów sprzedażowych. Rozwijamy równolegle sieć poprzez model franczyzowy i zapraszamy kolejnych partnerów. Otworzyliśmy kilka sklepów, które działają w formie „dual”, co oznacza, że poza naszą marką – Gatta – można w nich znaleźć ofertę partnerów. Dobrym przykładem jest sieć 5.10.15., gdzie nasze klientki, z których wiele jest również mamami, mogą kupić coś dla dzieci, a przy okazji i dla siebie. Większość oferowanych produktów pochodzi z naszych zakładów w Zduńskiej Woli. W grupie kapitałowej zatrudniamy blisko 1,4 tys. osób, w tym 230 osób niepełnosprawnych. W procesie sanacji zatrzymano nam wsparcie dla ich zatrudnienia, jednakże tych miejsc pracy nie likwidowaliśmy. Liczymy, że teraz, po zamknięciu głosowania nad układem, wrócimy do normalnej współpracy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Czyli w tej restrukturyzacji widzicie światło na końcu tunelu, czy już z niego wyjeżdżacie?

WP: Trzymając się tej terminologii, właśnie wyjeżdżamy z tunelu i robimy wszystko, żeby nie zatrzymać się na stacji Inflacja. Zamknięcie tego procesu przez głosowanie wierzycieli nad układem będzie ostatnim etapem i powinno nastąpić jeszcze w maju 2023. To z kolei pozwoli na zamknięcie procesu sanacyjnego i skorzystanie z możliwości rozwoju, na który mamy pomysł i widzimy miejsce na rynku. Przed nami jeszcze konieczność reorganizacji funkcjonowania grupy kapitałowej, m.in. wskutek trudności, jakich doświadcza nasza spółka zależna odpowiedzialna za produkcję skarpet.

Gatta w zasadzie zakończyła restrukturyzację. Jakie były w niej kluczowe momenty?

Witold Pawelski (WP): Te najważniejsze to przekonanie największych wierzycieli, czyli instytucji finansowych, do nowych warunków spłaty zadłużenia, poprzedzone miesiącami wewnętrznych prac nad przygotowaniem i wdrożeniem planu restrukturyzacji. Mógł on powstać dzięki zaangażowaniu całego zespołu menedżerskiego, w tym oczywiście we współpracy z zarządcą sanacyjnym powołanym do prowadzenia tego postępowania. Proces był bardzo złożony i wymagał podjęcia bardzo trudnych decyzji, związanych z cięciem kosztów, m.in. poprzez redukcję zatrudnienia i renegocjację lub odstąpienie od umów z galeriami handlowymi. Czyli tego wszystkiego, co jest esencją każdej restrukturyzacji. Tyle że do wszystkich związanych z nią wyzwań doszły jeszcze dwa zewnętrzne: pandemia Covid-19 oraz rosnąca inflacja. Przez ostatni rok koszty rosły w niespotykanym tempie.

Pozostało 89% artykułu
Dane gospodarcze
NBP ma nową projekcję inflacji i PKB. „Jesteśmy nieco bardziej pesymistyczni"
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Dane gospodarcze
Fed znów obciął stopy procentowe
Dane gospodarcze
Adam Glapiński: Polityka fiskalna rządu odsuwa w czasie obniżki stóp procentowych
Dane gospodarcze
Czechy znów obniżają stopy procentowe, ale niepewność rośnie
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Dane gospodarcze
Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała: stopy procentowe bez zmian
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni