Rośnie eksport polskiej wieprzowiny

Polska jest już trzecim największym w Unii Europejskiej eksporterem wieprzowego mięsa.

Publikacja: 02.01.2014 04:16

Rośnie eksport polskiej wieprzowiny

Foto: Bloomberg

Więcej wieprzowiny na rynki pozaunijne niż my sprzedają tylko Niemcy i Dania. Na trzecie miejsce awansowaliśmy po dziesięciu miesiącach 2013 r., wyprzedzając Hiszpanię – podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA). Było to możliwe, bo eksport naszej wieprzowiny poszedł w tym czasie w górę o 8,1 proc., a hiszpańskiej zmalał o 15,8 proc.

Chiny na celowniku

Od stycznia do października ubiegłego roku kraje unijne sprzedały do tzw. krajów trzecich w sumie ponad 2,58 mln ton żywca i wieprzowiny. To o 1,4 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Komisji Europejskiej. Ponad połowa tych towarów trafiła na rynki azjatyckie. Wśród krajów, do których eksport wieprzowiny z UE rósł najszybciej, były Chiny.  W porównaniu do dziesięciu miesięcy 2012 r. był on o 17 proc. wyższy.

– Rynek chiński był hitem minionego roku także dla polskiej branży mięsnej – mówi „Rz" Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI). – Sukces jest tym większy, że uprawnienia do handlu tam ma na razie tylko kilka firm – dodaje.

W ciągu trzech kwartałów 2013 r. eksport polskiej żywności do Chin zwiększył się trzykrotnie, do 112 mln euro. Ministerstwo Rolnictwa zwraca uwagę, że tak duży wzrost był zasługą właśnie mięsa wieprzowego.

Prezes UPEMI uważa, że mamy możliwości, aby nadal zwiększać eksport mięsa do Państwa Środka. Tym bardziej że uprawnienia, aby tam wejść, chcą zdobyć kolejne zakłady.

Do Chin eksportuje już grupa Sokołów, czołowa firma mięsna w Polsce. Jak wyjaśnia jej prezes Bogusław Miszczuk, są to produkty mniej doceniane w Europie, czyli np. nóżki i głowy wieprzowe oraz kości.

– Sprzedaż do Chin sukcesywnie wzrasta. Po dziesięciu miesiącach 2013 r. była o kilkadziesiąt procent wyższa w porównaniu do analogicznego okresu 2012 r. – powiedział „Rz" Bogusław Miszczuk.

Sokołów liczy na utrzymanie wzrostu sprzedaży na rynek chiński, m.in. dzięki rozszerzaniu oferty o kolejne produkty. Szybki rozwój eksportu polskiej wieprzowiny w najbliższym czasie zapewni także z pewnością przejęcie grupy Smithfield Foods – właściciela grupy Animex – przez Shuanghui International. Na razie jednak Chińczycy nie ujawnili swoich szczegółowych planów dla właściciela Morlin i Krakusa.

W Azji dla eksporterów wieprzowiny atrakcyjne są nie tylko Chiny. – Jesteśmy obecni także w Korei Południowej i Wietnamie. To rozwojowe rynki, dające szanse na zwiększanie eksportu – zwraca uwagę Różański.

Jesienią 2013 r. Komisja Europejska zgodziła się, aby UPEMI kontynuowała kampanię promującą wieprzowinę i wołowinę w Korei Płd., Wietnamie i Stanach Zjednoczonych. Budżet trzyletniego programu, w połowie sfinansowany przez Brukselę, wynosi prawie 5 mln euro.

Polskie firmy potencjał widzą także w rynku japońskim. W minionym roku eksportował tam np. Polski Koncern Mięsny Duda. Po trzech kwartałach 2013 r. Japonia zajmowała trzecie miejsce wśród największych zagranicznych rynków polskiej wieprzowiny.

Będzie nowy rekord

Dynamicznie rośnie eksport wieprzowiny do Rosji. W ciągu dziewięciu miesięcy ub.r. sprzedaliśmy jej tam za prawie 68 mln euro wobec niespełna 30 mln euro rok wcześniej. Rosja przesunęła się na drugie miejsce wśród kluczowych rynków eksportowych naszego mięsa wieprzowego. Rok wcześniej była siódma.

Analitycy Agencji Rynku Rolnego przewidują, że w ciągu całego 2013 r. Polska mogła sprzedać za granicę ok. 650 tys. ton wieprzowiny, czyli o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Rosnący eksport, przy jednoczesnym spadku produkcji trzody, sprawił, że musieliśmy  zwiększać import tego mięsa. W 2013 r. poszedł on w górę o 5 proc., do ok. 790 tys. ton.

Wieprzowina miała pozytywny wpływ na cały eksport rolno-spożywczy w 2013 r. Minister rolnictwa Stanisława Kalemba szacuje, że sięgnął on pierwszy raz w historii 19,5 mld euro.

Więcej wieprzowiny na rynki pozaunijne niż my sprzedają tylko Niemcy i Dania. Na trzecie miejsce awansowaliśmy po dziesięciu miesiącach 2013 r., wyprzedzając Hiszpanię – podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA). Było to możliwe, bo eksport naszej wieprzowiny poszedł w tym czasie w górę o 8,1 proc., a hiszpańskiej zmalał o 15,8 proc.

Chiny na celowniku

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA