Jaki to będzie rok dla branży reklamowej?
Dagmara Szulce: To będzie dla branży bardzo ciekawy rok, bo rynek będzie się dalej rozwijał, ale wygrywać będą na nim ci gracze, którzy będą zdolni dostosować się do stale zmieniającego się otoczenia. Z jednej strony wciąż obowiązują na tym rynku jego najważniejsze zasady, a tradycyjne media wciąż są ważnym jego elementem, ale też dużą szansą jest możliwość korzystania z zachodzących zmian technologicznych , które są motorem dla rozwijania biznesów i budowania wartości marek. Żyjemy w czasach poszukiwania balansu miedzy krótkoterminowym podejściem i długotrwałym budowaniem wartości marki. To dla firm wciąż wyzwanie. Ważne jest dzisiaj, by naprawdę zacząć myśleć o odbiorcach. Największe światowe marki próbują dziś złapać z nimi kontakt, zrozumieć ich zachowania i postawy. Liderzy kategorii w poszczególnych branżach nawiązują dziś z konsumentami kontakt na poziomie emocjonalnym. Na to nakłada się wyścig technologiczny, w tym z rozwój cyfrowych analiz i marketingu, w efekcie czego pojawia się konieczność edukowania branży, jak korzystać z tych narzędzi.
Ten rok przyniesie spore zmiany prawne, jak nowe przepisy RODO i rozporządzenie e-privacy. Jak one wpłyną na branżę?
To na pewno dla branży wyzwanie, ale z drugiej strony rozwiązania, które pozwolą dostarczać odbiorcom wartościowe treści i usługi, w efekcie czego ludzie będą się angażować w marki i w sposób bardziej skrojony pod ich oczekiwania. YouTube jest dobrym przykładem na to, jak zaangażować ludzi w treści oferowane przez reklamodawców.
Czy usługi w rodzaju Netfliksa i inne usługi typu premium nie spowodują, że modele biznesowe bazujące na reklamach staną się z czasem coraz mniej popularne?