Młoda prawniczka K. N. zaskarżyła do TK uchwałę Krajowej Rady Notarialnej Nr VII/48/2009 z 18 września 2009 r. w sprawie programu aplikacji notarialnej. Jej zdaniem określa ona odmienne warunki uzyskania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej niż określone ustawie - Prawo o notariacie, co jest niezgodne z konstytucyjną zasadą poprawnej legislacji.
Chodzi o warunki uzyskania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej. Zgodnie z § 1 pkt 2 uchwały KRN „wykonywanie przez aplikanta obowiązków objętych (...) programem uprawnia go do uzyskania zaświadczenia o odbyciu aplikacji". W sprawie zastosowanie miał także § 6, skreślony w 2012 r., który wskazywał, że „w czasie odbywania aplikacji aplikanci składają dwa kolokwia".
Ustawa Prawo o notariacie określa tylko, że trwająca 3 lata i 6 miesięcy aplikacja polega na zaznajomieniu aplikanta notarialnego z całokształtem pracy notariusza, a w ramach szkolenia aplikant notarialny jest obowiązany do zaznajomienia się z czynnościami sądów w sprawach cywilnych, gospodarczych i wieczystoksięgowych.
Czytaj też: Aplikant może uzupełnić zaległości i nieobecności - wyrok TK
K.N. nie zdała kolokwium przeprowadzonego po drugim roku aplikacji. Z tego powodu jedna z izb notarialnych odmówiła wydania jej zaświadczenia o odbyciu aplikacji, a Krajowa Rada Notarialna utrzymała tę decyzję w mocy. Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił obie uchwały, ale Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu skargi kasacyjnej KRN, uchylił ten wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Za drugim razem WSA oddalił skargę K.N., a NSA oddalił jej skargę kasacyjną.