Przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii projekt ustawy ma zapewniać realizację kilku obowiązujących już unijnych rozporządzeń, gwarantujących ochronę słabszych uczestników rynku w dobie gospodarki cyfrowej i zdominowania rynku przez wielkie platformy sprzedażowe. Ustawa ma na celu, jak to ujęto w jej tytule: „zapewnienie stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego”. Chodzi tu nie tylko o ochronę konsumentów, ale też interesów małych przedsiębiorców wobec dużych graczy będących pośrednikami internetowymi.
Czytaj więcej
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył 31 mln zł kary na platformę internetową Amazon za praktyki wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów dotyczących usługi „Gwarancja Dostawy”.
Ustawa ma rozszerzyć uprawnienia prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w postępowaniach dotyczących sytuacji, gdy owi mali przedsiębiorcy czy konsumenci mają sprzeczne interesy z dominującymi wielkimi platformami internetowymi, których właściciel równocześnie jest właścicielem wyszukiwarek internetowych. Często dochodzi do zjawiska wykorzystywania pozycji dominującej, zwłaszcza jeżeli usługodawca integruje różne usługi w jednym środowisku cyfrowym, tj. np. prowadzenie serwisu społecznościowego, oferującego określone produkty i usługi, jednocześnie pełniącego rolę platformy sprzedażowej (np. Google czy Amazon).
Nowe uprawnienia prezesa UOKiK dotyczą zwalczania takich czynów jak np. nagłe i nienależycie komunikowane i podejmowane przez dostawców zmiany w regulaminie korzystania z usługi czy nieudzielanie użytkownikom biznesowym informacji o zawieszeniu lub usunięciu ich konta lub niekomunikowanie przyczyn.
Platformom internetowym będzie można postawić też zarzut braku publikacji lub niewłaściwe sformułowanie ogólnych zasad dotyczących przetwarzania danych; niejasnych zasady pozycjonowania w wyszukiwarkach lub jawnej dyskryminacji użytkowników biznesowych i faworyzowanie podobnych, własnych produktów czy usług.