E-doręczenia jeszcze później? Jest projekt ustawy

Do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Wydłuża on termin wejścia w życie obowiązku posiadania adresu dla doręczeń elektronicznych.

Publikacja: 08.12.2023 09:40

E-doręczenia jeszcze później? Jest projekt ustawy

Foto: Stock Adobe

mat

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Służą wysyłaniu, odbieraniu i przechowywaniu oficjalnej korespondencji (np. pism urzędowych, korespondencji sądowej czy decyzji administracyjnych). Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.

Po konsultacjach z przedstawicielami podmiotów, które miały wdrożyć system e-Doręczeń do 10 grudnia br. Minister Cyfryzacji zdecydował o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku korzystania z systemu wobec wybranych podmiotów (przedstawicieli zawodów zaufania publicznego oraz przedsiębiorców wpisywanych do KRS) na 30 grudnia br. oraz zapowiedział dalsze przesunięcie maksymalnej daty wdrożenia usługi na dzień 1 stycznia 2025 r.

Czytaj więcej

Resort cyfryzacji: będzie więcej czasu na wdrożenie e-Doręczeń

W środę 6 grudnia do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych autorstwa posłów Polski 2050 Trzecia Droga. Zgodnie z nim termin wejścia w życie obowiązku posiadania adresu dla doręczeń elektronicznych nie może być określony wcześniej niż 30 marca 2024 r. i później niż 1 stycznia 2025 r.

W uzasadnieniu wskazano, że obecnie do 30 grudnia adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi czy notariusze muszą zarejestrować adres elektroniczny do e-doręczeń. Tą drogą następnie mają kontaktować się z administracją publiczną, podatkową czy też z wymiarem sprawiedliwości.

Posłowie argumentują, że "brak gotowości operatora wyznaczonego powoduje praktyczną i techniczną niemożliwość oraz niecelowość wypełnienia obowiązku nakładanego na ww. grupy zawodowe, nie wspominając o niemożliwości dostosowania prowadzonej praktyki prawniczej czy użytkowanych narzędzi informatycznych. To powoduje, że pomimo formalnego ustanowienia adresu do e-doręczeń, bez wdrożenia środków technicznych przez operatora wyznaczonego adres nie będzie mógł być użytkowany w sposób opisany w Ustawie".

Czytaj więcej

e-Doręczenia: kto musi dołączyć do systemu i jak to zrobić

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Służą wysyłaniu, odbieraniu i przechowywaniu oficjalnej korespondencji (np. pism urzędowych, korespondencji sądowej czy decyzji administracyjnych). Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.

Po konsultacjach z przedstawicielami podmiotów, które miały wdrożyć system e-Doręczeń do 10 grudnia br. Minister Cyfryzacji zdecydował o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku korzystania z systemu wobec wybranych podmiotów (przedstawicieli zawodów zaufania publicznego oraz przedsiębiorców wpisywanych do KRS) na 30 grudnia br. oraz zapowiedział dalsze przesunięcie maksymalnej daty wdrożenia usługi na dzień 1 stycznia 2025 r.

Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach