Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej

Kryzys na Bliskim Wschodzie oraz kłopoty z silnikami to główne powody mniejszych zysków Wizz Aira w I półroczu 2024.

Publikacja: 11.11.2024 15:17

Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej

Foto: Bloomberg

Zawiniły konieczność zawieszenia połączeń na Bliskim Wschodzie, przede wszystkim do Izraela i Jordanii, oraz wycofanie z użytkowania 40 airbusów, w których trzeba skontrolować, wyremontować lub nawet wymienić silniki produkcji amerykańskiego Pratt & Whitney. To z kolei znacznie ograniczyło możliwości przewozowe Wizz Aira w szczytowym sezonie letnim.

Bardzo trudne półrocze

Zysk netto węgierskiego przewoźnika za I półrocze 2024 (zakończone 30 września) wyniósł 315,2 mln euro, podczas gdy oczekiwania analityków przewidywały 332 mln euro.

To było już i tak po obniżce prognozy w sierpniu. Wtedy doszło do odpisu jednorazowych kosztów oraz niezbędnych remontów. W I kwartale oczekiwania sięgały nawet 350–450 mln euro.

József Váradi, prezes Wizz Aira, nie ukrywał w komentarzu do wyników finansowych, że poprawa nie nastąpi nieprędko. A niekorzystne wpływy na operacje nadal będą odczuwalne także w II półroczu, chociaż powinno być nieco lepiej.

Czytaj więcej

Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują

Prognozy na II półrocze 2024

Czy w tej sytuacji wynik finansowy za II półrocze ma szansę na poprawę?

Nie natychmiast, chociaż József Váradi wierzy, że koszty związane z uziemieniem samolotów zostaną skompensowane przez większą efektywność wykorzystania floty oraz odszkodowanie od Pratt & Whitney.

— Najważniejsze jest to, że poziom rezerwacji od końca września nie wykazuje żadnego spadku, jaki jest zazwyczaj o tej porze roku. Oczekujemy więc korzystnej sytuacji na rynku, co znajdzie odzwierciedlenie w wynikach finansowych — mówił prezes Wizz Aira.

Czytaj więcej

Prezes Wizz Aira: geopolityka i pogoda to powody opóźnienia lotów

Branżowe problemy Wizz Aira i innych linii lotniczych

Garry J. Gowers, analityk JP Morgan, nie ma zastrzeżeń do takiej prognozy. „Wyraźnie widać, że Wizz Air koncentruje teraz raczej na zagęszczeniu ruchu na najważniejszych rynkach, niż na szukaniu możliwości otwierania nowych połączeń. Taka strategia powinna przynieść korzyści” – napisał w nocie do inwestorów.

Z tym, że niższy zysk Wizz Aira wpisuje się w ogólną tendencję na rynku, a podobne problemy mają również Ryanair (między innymi z powodu opóźnionych dostaw samolotów B737 MAX), oraz Air France-KLM.

Węgierska linia ma kolejne problemy prawne

To nie koniec niepowodzeń węgierskiej linii. Sąd w Luksemburgu oddalił skargę Węgrów na warunki udzielenia pomocy publicznej rumuńskiemu przewoźnikowi Tarom, która została zatwierdzona przez Komisję Europejską jako zgodna z prawem. Chodziło tutaj o 2 mln euro, jakie otrzymał Tarom w formie rekompensaty za ograniczenia w podróżach wprowadzone przez władze w Bukareszcie podczas pandemii Covid-19. Tymczasem sąd nawet nie zdecydował się na otwarcie dochodzenia, uznając, że pomoc została udzielona zgodnie z obowiązującymi zasadami.

Jedyne, co pozostaje w tej chwili Wizz Airowi, to zaskarżenie tej decyzji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Rynek rumuński jest dla węgierskiej linii strategiczny i jest porównywany z rynkiem polskim.

Zawiniły konieczność zawieszenia połączeń na Bliskim Wschodzie, przede wszystkim do Izraela i Jordanii, oraz wycofanie z użytkowania 40 airbusów, w których trzeba skontrolować, wyremontować lub nawet wymienić silniki produkcji amerykańskiego Pratt & Whitney. To z kolei znacznie ograniczyło możliwości przewozowe Wizz Aira w szczytowym sezonie letnim.

Bardzo trudne półrocze

Pozostało 90% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru