Pełen portfel zamówień, dobre wyniki finansowe. Fitch nagrodził Embraera

Brazylijski producent samolotów Embraer odzyskał rating inwestycyjny. Fitch Ratings uznał, że wyniki finansowe, terminowe dostawy i dobrze sprzedające się modele świetnie rokują na przyszłość.

Publikacja: 22.09.2024 13:57

Pełen portfel zamówień, dobre wyniki finansowe. Fitch nagrodził Embraera

Foto: Adobe Stock

Dlatego Fitch Ratings podniósł ocenę wiarygodności kredytowej Embraera z BB plus (czyli było to o „oczko” lepiej niż ocena śmieciowa) do BBB minus z perspektywą stabilną. Wcześniej zrobiły to dwie inne agencje — Moody’s i S&P.

Boeing zostawił Embraera, bo miał własne problemy

Rating inwestycyjny Brazylijczycy stracili podczas pandemii, kiedy nieoczekiwanie Boeing wycofał się z przejęcia cywilnej części firmy. Embraer był wtedy zaskoczony i oburzony i poszedł do sądu. Sprawa ciągnęła się wiele miesięcy, ostatecznie Amerykanie kilka dni temu zgodzili się zapłacić w formie odszkodowania 150 mln dolarów.

„Embraer poprawił znacznie swój proces produkcyjny oraz tempo dostaw przy jednoczesnym znaczącym obniżeniu zadłużenia” — tak tłumaczy Fitch swoją decyzję.

To druga (poprzednia była w lutym 2024) poprawa oceny wiarygodności kredytowej Embraera od czasu wybuchu pandemii.

Czytaj więcej

Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących

Kiedy 20 kwietnia 2020 roku Boeing wycofał się z wartej 4,2 mld dol. transakcji przejęcia brazylijskiej firmy Embraerowi groziło bankructwo. Wtedy Fitch obniżył ocenę jego długu do poziomu „śmieci”. Wcześniej Boeing chciał przejąć 80 proc. spółki — część zajmującą się produkcją samolotów cywilnych. Oczekiwano wtedy, że do zamknięcia transakcji dojdzie nie później niż w czerwcu 2020.

Opinie co do powodu klapy tego przejęcia są podzielone. Oficjalna to pandemia Covid-19. Ale jest i druga: że Boeing już wtedy był w bardzo kiepskiej sytuacji finansowej z powodu kryzysu związanego z katastrofami B737 MAX. Przeciwko przejmowaniu Embraera byli pracownicy Boeinga i podobno nie był nią zachwycony ówczesny prezydent, Donald Trump. Uważał, że pieniądze powinny zostać w kraju.

Embraerowi groziło nawet bankructwo

Z drugiej strony Embraer był gotów do połączenia i wszystko już było gotowe. Więc kiedy Boeing zakomunikował o rezygnacji, Embraer znalazł się w niesłychanie trudnej sytuacji. Odejście Amerykanów kosztowało go zysk z 2019 roku i spadek zamówień o jedną trzecią.

Na szczęście pandemia miał także dobre strony dla przemysłu lotniczego, bo zaczęły rosnąć zamówienia na małe odrzutowce, które Embraer miał w swojej ofercie. Potem przyszły kolejne, na większe maszyny.Dzisiaj w portfelu zamówień Embraer ma 2180 maszyn.

Prawdziwym przełomem stała się premiera E-2 nowoczesnego samolotu, którego Brazylijczycy nazywają „łowcą zysków”. Maszyna ta konkuruje z Airbusem A220. I nad wyborem spośród tych dwóch modeli zastanawia się w tej chwili LOT.

Decyzja o podniesieniu ratingu przez „wielką trójkę” obniży koszty obsługi długu Embraera wartego 1,8 mld dol. Jego spłata przypada na 2027, 2028 i 2030 rok.

Dlatego Fitch Ratings podniósł ocenę wiarygodności kredytowej Embraera z BB plus (czyli było to o „oczko” lepiej niż ocena śmieciowa) do BBB minus z perspektywą stabilną. Wcześniej zrobiły to dwie inne agencje — Moody’s i S&P.

Boeing zostawił Embraera, bo miał własne problemy

Pozostało 89% artykułu
Transport
Metro w Krakowie. Co wiadomo do tej pory? Terminy, trasa, koszty
Transport
Lufthansa kasuje rejsy do Pekinu. Wygryzły ją chińskie linie, które mogą latać nad Syberią
Transport
Autonomiczny tramwaj w Poznaniu. Testy ruszą już wkrótce
Transport
Z dania pasażerki wyskoczyła mysz. Samolot musiał lądować awaryjnie
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Transport
CPK podpisała kluczową umowę. Coraz bliżej megalotniska niedaleko Warszawy