Europejska motoryzacja odbija się od dna z opóźnieniem. – Już obecny rok miał być dla niej okresem wzrostów. Tymczasem rosyjska inwazja na Ukrainę przyczyniła się nie tylko do przerwania łańcuchów dostaw, lecz także do wzrostów cen paliw i surowców oraz niepewności społecznej i gospodarczej – mówi Rafał Orłowski, partner w AutopmotiveSuppliers.pl.
Produkcja na plusie
Jeszcze w drugiej połowie roku część europejskich fabryk musiała przerywać produkcję z powodu braku komponentów. Przykładowo w ostatnim dniu sierpnia z powodu problemów z dostawami silników zawieszona została produkcja samochodów dostawczych w należącej do Stellantisa fabryce we włoskim Sevel. Dzień wcześniej zatrzymano linie BMW w Lipsku, bo zabrakło komponentów do chłodnic. Z kolei na przełomie sierpnia i września trzeba było zatrzymać produkcję modeli Opla i Citroena w Figueruelas niedaleko Saragossy.
Czytaj więcej
Dealerzy zaczną wprowadzać obniżki cen przed końcem roku, skrócą się kolejki oczekujących na nowy samochód – prognozuje Carsmile. Ta internetowa platforma sprzedażowa dokonała przeglądu dealerskich zapasów i wytypowała ok. tysiąca aut, które sprzedający skłonni są zaoferować poniżej ceny katalogowej. Obniżki są znaczne, bo mają sięgać od 7 proc. do nawet 35 proc.
Choć problemy z komponentami nadal się utrzymują, produkcja samochodów rośnie. W październiku w Wielkiej Brytanii zwiększyła się o 7,4 proc. r./r. Więcej aut wyjeżdża z fabryk w Czechach, gdzie w październiku Skoda Auto wyprodukowała 53,0 tys. aut (wzrost r./r. o 61,5 proc.), a od początku roku z linii zjechało 556,6 tys. samochodów, o 3,5 proc. więcej niż przed rokiem. Z kolei w Rumunii październikowa produkcja wzrosła ponaddwukrotnie.
Jak podał w poniedziałek monachijski Instytut ifo, w ostatnich tygodniach wśród niemieckich firm nastawionych na eksport wzrosły nadzieje na zwiększenie obrotów, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym. W październiku w tamtejszych fabrykach wyprodukowano 277,9 tys. samochodów, o 30 proc. więcej w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Natomiast pierwsze dziesięć miesięcy 2022 r. przyniosło 10-proc. wzrost produkcji, do 2,8 mln aut, przy czym produkcja rośnie nieprzerwanie od sześciu miesięcy.