Rosyjskie samoloty będą latać bez amerykańskiego systemu GPS

Federalna Agencja Transportu Lotniczego zaleciła rosyjskim liniom lotniczym przygotowanie się do lotów bez użycia amerykańskiego systemu nawigacji satelitarnej (GPS).

Publikacja: 22.04.2022 11:44

Rosyjskie samoloty będą latać bez amerykańskiego systemu GPS

Foto: Fot. Bloomberg

Jak dowiedziała się gazeta Izwiestia, władze rosyjskie tłumaczą swoje zalecenie obawą przed awarią GPS i powołują się na raport Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), w którym wspomniano o rosnącej częstotliwości zagłuszania GPS. EASA ostrzegła, że problemy zaczęły się po wtargnięciu Rosji na Ukrainę.

W marcu dyrektor Roskosmosu Rogozin poinformował, że Stany Zjednoczone w ramach sankcji rozważają możliwość odłączenia Rosji od GPS. Na czym opierają się jego podejrzenia, nie wyjaśnił. Władze amerykańskie oficjalnie nie mówiły o takich planach.

Federalna Agencja Transportu Lotniczego poleciła państwowemu Zarządowi Ruchu Lotniczego Rosji „aby pomagać załogom samolotów, gdy GPS jest wyłączony”. Zaleca się, aby piloci zawiadamiali kontrolerów o „zakłóceniach i nieprawidłowej pracy GPS”. Linie lotnicze powinny prowadzić szkolenia z załogami lotniczymi w celu przećwiczenia działań w przypadku awarii w działaniu systemów nawigacji satelitarnej.

EASA informował, że po 24 lutego, kiedy Rosja napadła na Ukrainę, coraz częstsze były przypadki „zagłuszania” i „podrabiania” (podmiany sygnału) GPS.

Podobne incydenty miały miejsce w obwodzie kaliningradzkim, na Morzu Bałtyckim i Czarnym, we wschodniej części Finlandii, we wschodniej części Morza Śródziemnego (w pobliżu Cypru, Turcji, Libanu, Syrii, Izraela) oraz w północnym Iraku. W niektórych przypadkach zakłócenia GPS powodowały, że samolot zmienił trasę, a nawet miejsce docelowe „z powodu niemożności bezpiecznego lądowania” — czytamy w raporcie EASA

Federalna Agencja Transportu Lotniczego zapewnia, że dla pasażerów samolotów latających bez GPS nic się nie zmieni, ponieważ rosyjskie samoloty mają alternatywny system nawigacji (Glonass - rosyjska kopia GPS, testowana przez wiele lat, ale ostatecznie nie wprowadzona do stałego użytku -red).

Rozmówca gazety w dużej rosyjskiej linii lotniczej powiedział, że GPS koryguje współrzędne tylko w zależności od przebytej odległości, a tej korekty można dokonać za pomocą naziemnych pomocy radionawigacyjnych i przy pomocy dyspozytora.

Czytaj więcej

Kreml odciął rosyjskie linie od zachodnich samolotów

Jak dowiedziała się gazeta Izwiestia, władze rosyjskie tłumaczą swoje zalecenie obawą przed awarią GPS i powołują się na raport Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), w którym wspomniano o rosnącej częstotliwości zagłuszania GPS. EASA ostrzegła, że problemy zaczęły się po wtargnięciu Rosji na Ukrainę.

W marcu dyrektor Roskosmosu Rogozin poinformował, że Stany Zjednoczone w ramach sankcji rozważają możliwość odłączenia Rosji od GPS. Na czym opierają się jego podejrzenia, nie wyjaśnił. Władze amerykańskie oficjalnie nie mówiły o takich planach.

Transport
PAŻP podnosi stawki. W przyszłym roku polecimy drożej
Transport
Załamuje się popyt na samochody elektryczne. Już cierpią producenci w Polsce
Transport
CPK odcina się prezydentowi Andrzejowi Dudzie: „To nieprawda!”
Transport
Chińskie nabrzeże w Gdyni pod specjalnym nadzorem
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Transport
Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących