Samorządy zaskarżą przepisy przerzucające na nie finansowanie WORD-ów

Posłowie planują podwyżki cen egzaminów na prawo jazdy i przerzucenie kosztów utrzymania WORD-ów na sejmiki. Jeżeli taka ustawa zostanie uchwalona, zaskarżymy ją - zapowiedział w środę marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Publikacja: 03.11.2022 11:49

Samorządy zaskarżą przepisy przerzucające na nie finansowanie WORD-ów

Foto: logistyka.rp.pl

dgk

Kontrowersje wśród samorządowców budzi poselski projekt ustawy umożliwiający przekazywania z budżetu województwa dotacji celowych albo podmiotowych do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Projekt jest po pierwszym czytaniu Komisji Infrastruktury, ma jej pozytywną opinię. W czwartek będzie nad nim debatował Sejm.

Samorządowcy chcą zablokować te przepisy, gdyż przerzucają na sejmiki odpowiedzialności za płynność finansową Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, a nie wskazują skąd sejmiki mają wziąć na to środki. W przypadku Mazowsza może chodzić nawet o 17 mln zł. Jak twierdzi marszałek Adam Struzik, to roczny koszt utrzymania kilku instytucji kultury.

Czytaj więcej

Nieoficjalnie: Egzaminatorzy planują strajk generalny w WORD-ach

- Bagatela. 17 milionów złotych trzeba będzie dołożyć. Kolejne przerzucanie odpowiedzialności bez wskazania źródła dochodów. Z jakich zadań mamy przesunąć pieniądze na WORD-y? Ze służby zdrowia, dróg czy wsparcia lokalnych samorządów w ich inwestycjach? – pytał marszałek Struzik. W jego  opinii projekt, który nie podaje źródła dochodów, z którego samorządy województw miałyby dofinansowywać działalność WORD-ów, jest niezgodny z konstytucją.

- Z art. 167 ust. 1 i ust. 4 Konstytucji RP jasno wynika, że zmiany w zakresie zadań i kompetencji powinny następować wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych. Brak zabezpieczenia środków, oznacza zmniejszenie budżetów samorządów województw na realizację innych zadań - podkreślił Struzik.

Projekt zakłada też, że samorządy mają ustalać opłatę za egzamin na prawo jazdy. Obecnie w całej Polsce kandydaci płacą 30 zł za egzamin teoretyczny i 140 za praktyczny. Autorzy projektu chcą, by opłata za egzamin teoretyczny nie przekraczała 50 zł,  za egzamin praktyczny 200 zł (kategorie AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem) i 250 zł (kategorie B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E).

- Jak nie wiadomo, co zrobić, to obarcza się zadaniem samorządy. To one, a nie ministerstwo, mają być tym złym, który podniesie opłaty za egzaminy. A do tego będą musiały z własnych pieniędzy dotować WORD-y, które bez wsparcia z zewnątrz sobie nie poradzą - mówił Struzik.

 

Kontrowersje wśród samorządowców budzi poselski projekt ustawy umożliwiający przekazywania z budżetu województwa dotacji celowych albo podmiotowych do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Projekt jest po pierwszym czytaniu Komisji Infrastruktury, ma jej pozytywną opinię. W czwartek będzie nad nim debatował Sejm.

Samorządowcy chcą zablokować te przepisy, gdyż przerzucają na sejmiki odpowiedzialności za płynność finansową Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, a nie wskazują skąd sejmiki mają wziąć na to środki. W przypadku Mazowsza może chodzić nawet o 17 mln zł. Jak twierdzi marszałek Adam Struzik, to roczny koszt utrzymania kilku instytucji kultury.

Spadki i darowizny
Ta grupa nie musi zgłaszać spadku do urzędu skarbowego
Zdrowie
Dodatkowe opłaty w szpitalach. Za co pacjent musi sam zapłacić?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Prawo drogowe
Nadchodzą duże zmiany w prawie drogowym. Rząd wskrzesza martwe przepisy
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy: Żona zrobiła większą karierę. Mąż nie dostanie mniej po rozwodzie
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje