Uchwalenie planu miejscowego z naruszeniem procedury i przysługującego gminie władztwa planistycznego musi skutkować jego nieważnością. Tak 16 maja 2017 r. uznał Naczelny Sąd Administracyjny.
Rozpatrywany przez NSA spór dotyczył planu miejscowego uchwalonego 30 marca 2011 r. przez radę Władysławowa. Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku zaskarżyła go spółka Kamb. Wskazała, że narusza on jej interes prawny. Na należących do niej terenach wyznaczył bowiem „ciąg pieszo-komunikacyjny", który nie może zostać zakwalifikowany jako droga publiczna.
WSA w Gdańsku zgodził się z tą argumentacją (wyrok z 27 maja 2015 r., sygnatura II SA/Gd 701/14). Podkreślił też, że gmina, uchwalając skarżony plan, naruszyła istotnie przepisy proceduralne. Projekt planu nie został bowiem przedstawiony do zaopiniowania dyrektorowi regionalnej dyrekcji ochrony środowiska.
W skardze kasacyjnej do NSA gmina wskazała przede wszystkim, że wymóg przedstawiania projektu planu do zaopiniowania dyrektorowi RDOŚ został wprowadzony już w trakcie prac nad zaskarżonym planem uchwaloną 3 października 2008 r. ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska. Wywodziła też, że ze względu na treść art. 153 wspomnianej ustawy nie była zobowiązana do przedstawienia dyrektorowi RDOŚ projektu planu do opiniowania.
Innego zdania był NSA, który oddalił skargę gminy. NSA podkreślił, że art. 153 ma zastosowanie jedynie do indywidualnych spraw administracyjnych kończących się wydaniem decyzji. A nie do procedury uchwalania planu miejscowego.