Przymusowa restrukturyzacja Getin Noble Banku SA wszczęta przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny w 2022 r. jest historycznie czwartym przypadkiem zastosowania tej instytucji w Polsce. W odróżnieniu jednak od poprzednich przypadków przyciąga ona zwiększoną uwagę prawników procesowych. Ma to miejsce z uwagi na wątek tzw. kredytów frankowych, których obsługę pozostawiono w podmiocie w restrukturyzacji i które są przedmiotem licznych spraw sądowych. BFG korzysta z kompetencji do składania w tych sprawach wniosków o zawieszenie postępowania, przyznanej mu wyraźnie i wprost przez ustawodawcę w art. 176 § 2 kodeksu postępowania cywilnego. Mimo jasnego brzmienia przepisu w przestrzeni medialnej formułowane są stanowiska kwestionujące prawo BFG do takiego działania (vide np. artykuł mec. Mariusza Korpalskiego w „Rzeczpospolitej” z 14 lutego 2023 r.). Rodzi to potrzebę podjęcia polemiki, celem przedstawienia rzeczywistej sytuacji procesowej zachodzącej w sporach wierzycieli z bankiem.
Czytaj więcej
Przymusowa restrukturyzacja została przeprowadzona przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny w taki sposób, że stracą na tym „frankowicze”. Kiedy po wielu latach batalii sądowych kredytobiorcy namówieni na skrajnie ryzykowne kredyty zaczęli wygrywać, przed nimi władze stworzyły kolejny problem. BFG przeprowadził operację w taki sposób, aby wszystkie w miarę dochodowe części biznesu przenieść do nowej spółki utworzonej wspólnie z kilkoma bankami komercyjnymi, a część związaną z udzielaniem toksycznych kredytów pozostawić bez żadnego majątku w banku – kadłubku.
Instytucja osadzona w prawie unijnym
Przymusowa restrukturyzacja (resolution) jest instytucją osadzoną w prawie unijnym (tzw. dyrektywa BRR) i prawie krajowym (ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji). Jej ideą jest reagowanie przez odpowiednie organy państwa członkowskiego UE na krytyczną sytuację finansową podmiotów działających na rynku usług bankowych w celu zapobieżenia szerszemu kryzysowi o charakterze systemowym.
W zakresie, w jakim prawa i obowiązki banku poddanego przymusowej restrukturyzacji nie ulegają przeniesieniu decyzją BFG na inny podmiot, bank ten pozostaje stroną w postępowaniach sądowych dotyczących tych praw i obowiązków. Tym samym jest on narażony na ryzyko wydania niekorzystnych dla niego wyroków, co w sposób jasny pogorszyłoby jego sytuację majątkową, a ponadto mogłoby prowadzić do zaspokojenia niektórych jego wierzycieli z pokrzywdzeniem pozostałych, wbrew zasadom resolution wynikającym z prawa UE.
Implementacja nakazu
Artykuł 176 § 2 k.p.c. jest wyrazem wyjścia przez ustawodawcę krajowego naprzeciw powyższemu problemowi. Jego treść stanowi implementację nakazu z art. 86 ust. 3 dyrektywy BRR, by organy resolution miały możliwość „wystąpić do sądu o zastosowanie odroczenia na odpowiedni do wyznaczonego celu okres”, w przypadkach gdy jest to „konieczne do skutecznego stosowania” instrumentów przymusowej restrukturyzacji oraz do „skutecznego wykonywania uprawnień” w tym zakresie.