Ze zdumieniem przeczytałem artykuł „Prokuratura prześwietla ZAiKS” opublikowany w „Rzeczpospolitej” 6 lipca 2023 r. Dziwi mnie, że rzetelna prasa zdecydowała się na publikację tekstu przedstawiającego perspektywę jedynie kilkorga twórców i twórczyń niezadowolonych z wyniku demokratycznie przeprowadzonych wyborów do władz stowarzyszenia, które odbyły się rok temu. W toczącym się śledztwie ZAiKS występuje wszak jako strona pokrzywdzona. Cały artykuł jest pełen nieprawd i nieścisłości i to pomimo obszernych odpowiedzi, których udzieliła autorce tekstu rzeczniczka ZAiKS-u. Chciałbym, by czytelniczki i czytelnicy „Rzeczpospolitej” poznali nasz komentarz do opublikowanego zbioru pomówień.
Nieprawdą jest, że „pieniądze, które mają być wynagrodzeniem twórców, są przekazywane na rzecz fikcyjnych autorów lub poprzez tworzone fundusze, które następnie zasilają finansowo inne podmioty: firmy, fundacje powiązane osobowo z obecnymi władzami ZAiKS”. Decyzje o wydatkach z majątku stowarzyszenia (odrębnego od wynagrodzeń twórców) podejmowane są kolegialnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawowymi. ZAiKS jest kontrolowany przez MKiDN, organy skarbowe, CISAC – parasolową organizację kontrolującą takie stowarzyszenia jak ZAiKS na całym świecie i dbającą o zasady zawodowe. Sprawozdanie finansowe jest co roku zgodnie z obowiązującymi przepisami badane przez biegłego rewidenta.
Czytaj więcej
Wątpliwości wobec podziału tantiem oraz powiązania finansowe i personalne ludzi z ZAiKS-u – podejrzenie oszustwa bada prokuratura.
Nieprawdą jest, że tantiemy z tzw. repartycji punktowej „są zarezerwowane na najpopularniejsze piosenki”. Repartycja punktowa jest systemem podziału tantiem między innymi z radia i telewizji, skąd ZAiKS otrzymuje bardzo dokładne wykazy wykorzystanej twórczości. Należy pamiętać, że to użytkownik ma obowiązek rzetelnego zaraportowania utworów. Wszystkie niedokładne zaraportowania użycia twórczości są sprawdzane przez pracowników biura, a twórcy mają do dyspozycji procedurę reklamacji.
ZAiKS. Obowiązki i prawa twórców
Z opisu sytuacji twórcy, który anonimowo w artykule zgłasza, że nie dostał należnych mu tantiem, możemy domniemywać, że chodzi o autora, który nie zarejestrował utworu w ZAiKS-ie, mimo że był informowany o takiej konieczności. Jeśli utwór nie został zarejestrowany, ZAiKS po prostu nie może wypłacić wynagrodzenia. Byłoby to niezgodne z prawem.